– Jeg synes det er sløsing med fellesskapets ressurser å utrede traseer gang på gang. De lokale diskusjonene fører til at man ikke får satt i gang med noen ting. Det synes jeg er leit, sier hovedtillitsvalgt Siw Tyldum i NITO for Statens vegvesen til VG.
Kleppa lover: Planlegging skal gå raskere
Kleppa uenig
Tyldum påpeker at over 1 milliard veikroner står ubrukt, noe samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) avviser.
– Pengene vi bevilger til vei og bane, blir brukt til vei og bane. Jeg kan ikke gå god for Siw Tyldums påstand. Om det finnes en krone som ikke er brukt i 2011 der den skulle, så blir den brukt året etterpå. Det er ikke noe som heter ubrukte kroner, sier Kleppa.
Les også: – Dagens infrastrukturøkonomi er meningsløs
Trasévalg og finansiering
En oversikt VG har samlet, viser at 13 veier er utsatt på grunn av lokale krangler om blant annet trasévalg og bompengefinansiering.
Ti prosjekter er klare for oppstart, men utsatt på grunn av manglende finansiering, og elleve 11 prosjekter er utsatt på grunn av uforutsette forhold.
Ett av prosjektene er nye E8 i Troms som bilistene har ventet i 24 år på.
Les også:
– Drift og vedlikehold må få topp prioritet
– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato