Alt tyder på at undervannsteknologien blir kvalifisert. Dermed er den komplette havbunnsfabrikken ett steg nærmere.
– Dette vil være en viktig milepæl på veien, sier Mathias Owe, prosjektleder i Shell for Ormen Lange Offshore Projects.
–Det virker
I begynnelsen av mars ble et fastsatt testprogram for teknologikvalifisering med hele pilot-
anlegget neddykket i bassenget på Nyhamna avsluttet.
Ifølge Sigbjørn Birkeland, sjef for Front End Projects Surf i Shell, hadde kompressoren vært i drift i 3100 timer, pumpen kjørt i 1200 timer og anlegget vært stoppet og startet 200 ganger.
– Konklusjon: Det virker! sa han begeistret på Norsk Undervannssymposium i Haugesund i mars.
Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger
Ny fase
Prosjektleder Owe sier at subsea-løsningen er nærmere enn noen gang.
– Alle planlagte tester er så godt som sluttført. Så langt har alt gått veldig bra. Vi har lært mye, oppdaget noen forhold, justert og så testet videre, sier han til Teknisk Ukeblad.
Nå er testbassenget på Nyhamna tappet for vann, anlegget er fritt for gass og hydrokarboner.
Neste del av kvalifikasjonsprogrammet er inspeksjon av utstyr, som skjer utover våren.
Dersom inspeksjonene er tilfredsstillende, er planen at lisenshaverne før sommeren beslutter om teknologien er kvalifisert til bruk på Ormen Lange-feltet.
– Teknologikvalifiseringen har så langt oppnådd et konfidensnivå på 85 prosent, og resterende aktiviteter kan ta konfidensnivået opp i 95 prosent før systemet er klart for å forlate kaikanten. De siste 5 prosentene får vi ikke før vi får reell driftserfaring på feltet, sier Owe.
Les også: Bruker militærteknologi til sivile ubåter
Modifiserer magnetlager
Ett av områdene hvor prosjektet har vist at det er behov for endring, er opplagringen av kompressorens aksling.
Akslingen til motorkompressoren blir støttet av tre aktive magnetiske lagre (to stykk radiallagre og ett stykk kombinert radial-/aksial-lager).
Det vil si at akslingen «svever». Testresultatene har vist at den aksiale magnetkraften må forsterkes.
Innen utgangen av året vil Shell bestemme seg for om det blir subsea-løsning eller en strekkstagplattform for å hjelpe til med å øke trykket i gassrørledningen fra Ormen Lange-feltet til Nyhamna, hvor mottaksanlegget på land ligger.
Les også: Slik vil en havbunnsfabrikk kunne fungere
Fra fire til to
Shell har kjøpt seg tid til å utsette endelig valg av løsning ved å bygge to kompressortog på land på Nyhamna. Det vil hjelpe produksjonen i enda noen år, men i årene etter 2020 må kompresjonen finne sted nærmere brønnene.
Opprinnelig ble subsea-anlegget planlagt med fire kompressortog fra 2016, mens planen nå er et subsea-anlegg med to kompressortog.
Nå er Ormen Lange Nyhamna Expansion-prosjektet satt i gang med to kompressortog på land, samtidig som gassbehandlingsanlegget gjøres klart for å ta imot gass fra Aasta Hansteen-feltet til Statoil.
Les også: