Utvidelsen av Suez-kanalen har så langt medført at flere av verdens største containerskip har tatt snarveien mellom Asia og Europa.
Danske Marstal Maersk var det største skipet som gikk gjennom kanalen etter utvidelsen.
Se timelaps video nederst i artikkelen.
Offisiell åpning var 6. august og søndag 9. august startet det 400 meter lange og 59 meter brede containerskipet i Triple E-klassen sin 193 kilometer lange kanalferd fra Suez i Rødehavet til Port Said ved Middelhavet. Marstal Maersk ble levert i 2014, er på 165.000 dødvekttonn og har et deplasement på 55.000 tonn.
Les også: Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen
Størst
Mandag 10. august gikk verdens største containerskip, MSC Oliver, den samme veien. MSC Oliver og søsterskipet MSC Oscar er med en containerkapasitet på 19.244 TEU de hittil største i verden.
Begge er bygget ved Daewoo Shipbuilding and Marine og levert i år. Skipene er på 93.000 bruttotonn, 396 meter lange og 59 meter brede.
Etter utvidelsen er Elly Maersk, bygget i 2007, oppgitt som det største skipet i sørlig retning. Containerskipet er 398 meter langt, 57 meter bredt og er på 170.000 bruttotonn. Det kan ta 14.770 containere.
Marstal Maersk, som har plass til 18.340 containere, stikker 16 meter dypt, og hadde dermed god margin på den utvidete Suez-kanalen. Også MSC Oliver har en dypgang på 16 meter.
Les også: Trimaranen «Mayflower» skal krysse Atlanteren på vind- og solkraft
Hurtig arbeid
I løpet av bare ett år har egyptiske myndigheter utvidet kanalen og fordoblet kapasiteten fra 49 daglige passeringer til 97. Det er gjort ved å bygge en 35 kilometer lang ny parallell kanal og utvidet og mudret for å øke dybden til 24 meter i ytterligere 37 kilometer av den total 193 kilometer lange kanalen.
Gjennom utvidelsen og åpning for trafikk i to retninger, kan kanalen seiles i løpet av 11 timer mot tidligere 18.
Marstal Maersk befinner seg nå i Middelhavet på vei mot Felixstowe i Storbritannia. Ifølge Marine Traffic er skipet ventet i havn fredag kl. 14.00. Skipet har holdt rundt 21 knop siden det forlot Suez.
Flere medier siterer Al-Ahram Online om at et 332 meter langt tankskip med navn «Kong» tidligere samme dag også gikk gjennom kanalen. TU har ikke vært i stand til å verifisere opplysninger om skipet, som skal ha 160.000 tonn olje om bord.
Les også: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap
Før utvidelsen
Hittil i år har over 10.300 skip seilt gjennom kanalen. Det største sørgående fartøyet var før utvidelsen LNG-tankeren Aamira på 166.246 bruttotonn. Det er 345 meter langt og 54 meter bredt.
I nordlig retning var 366 meter lange og 49 meter brede containerskipet Cosco Hope på 146.551 bruttotonn det største, ifølge SCA.
Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»
Tvilsomme tall
Egyptiske myndigheter regner med å doble handelsinntektene fra dagens US 5,3 milliarder med doblet kanalkapasitet. Den tror de vil nås om ti år. Da vil inntekten vil være oppe i 13,2 milliarder dollar (ca. 109,5 milliarder kroner) årlig. Det stiller analysebyrået Drewry seg skeptiske til, ifølge Maritime Danmark.
Antall skip som passerer og inntektene har ligget temmelig uforandret de senere år. Det er faktisk færre containerskip som går gjennom kanalen nå enn på toppen i 2008. I 2014 gikk 6.120 containerskip igjennom, mens det i 2008 var oppe i rundt 8.000.
Det er to mulige årsaker til det; handelen fikk en knekk etter finanskrisen og skipene blir større og tar med flere containere på hver tur. Containertransport står for ca. to tredeler av trafikken.
Ifølge Drewry må prisene økes med 10 prosent i året om inntektene skal bli så høye som myndighetene regner med.
Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor