– Som miljøvernminister gjorde Berntsen det klart at samfunnet var best tjent med at båten ble liggende der den var, fordi den ikke representerte noe miljøproblem. Jeg snakket med ham på telefonen flere ganger, sier Per Farstad, tidligere bergingsleder i Ålesunds-firmaet Ødegaard Berging AS til Bergens Tidende.
Stoppordre
Farstad var bergingsleder da selskapet først fikk oppdraget med å fjerne skipet, som havarerte ved Sørvær i Finnmark i 1994.
– Hadde Berntsen som statsråd forlangt vraket fjernet, ville ikke forsikringsselskapet hatt noe valg. Men da han tok det standpunktet han tok, ville ikke det tyske selskapet betale. Dermed var det bare å avslutte arbeidet, sier han.
Farstad var i full gang med å forberede fjerning av vraket da stoppordren fra Berntsen kom.
Visuell forurensing
Budskapet fra miljøvernministeren var at vraket var "kosmetisk forurensing". Det var ikke et miljøproblem, mente han.
Torbjørn Berntsen skylder på Statens Forurensingstilsyn.
– Jeg baserte meg selvsagt på de vurderinger Statens forurensingstilsyn (SFT) gjorde. Det var min faginstans. Og SFT så ikke noen forurensningsfare ved at vraket ble liggende, sier Berntsen.