Dette er de tørre tall som regjeringen legger frem i statsbudsjettet. Det provoserer Frp.
– To prosent økning
– SSBs byggekostindeks fra 2010-2011 er på seks prosent i gjennomsnitt. Regjeringen sier de har øket samferdselsbudsjettet med åtte prosent, men den reelle økningen blir sannsynligvis på under to prosent, sier Bård Hoksrud (Frp) i Transportkomiteen på Stortinget til Teknisk Ukeblad.
– Ingen forbedringer
Han påpeker at budsjettet viser at det i praksis ikke kommer til å skje forbedringer på veifronten.
– Budsjettet til regjeringen betyr i realiteten ingen satsing på vei. Regjeringen gir blaffen. Viktige prosjekter kommer til å bli skjøvet lenger frem i tid, sier Hoksrud.
Hurtigruta
Han synes det er svært kritikkverdig at regjeringen vil satse om lag like mye på Hurtigruta som på trafikksikkerhet.
– De skal bruke 738,5 millioner mer på Hurtigruta mens de forslår 746,6 millioner til trafikksikkerhetstiltak. Dette betyr at trafikksikkerhet i praksis prioriteres på linje med Hurtigruta i bevilgninger, og at regjeringen ikke tar trafikksikkerhetsutfordringer på alvor, sier Hoksrud.
Og legger til:
– Vi er milevis bak Sverige på denne fronten. Det er forsmedelig.
Blåmandag for elbil
Det blir ingen endringer i rammebetingelsene rundt elbiler.
– Det eneste regjeringen sier, er at de vil komme tilbake til elbilbetingelsene etter hvert som andelen elbiler øker. Jeg frykter at de som investerer i elbil vil oppleve en blåmandag av dimensjoner når de oppdager at det ikke blir så fordelaktig å kjøpe elbil som regjeringen tidligere har lovet, sier Hoksrud.
Historisk investeringsfordeling
Øyvind Halleraker, samferdselspolitisk talsmann for Høyre, er heller ikke nådig i sin kritikk av samferdselsstatsbudsjettet.
– Vi er svært skufttet over at regjeringen fortsatt ikke oppfyller sin egen Nasjonale Transportplan, og det er fortsatt på veifronten det mangler mest penger. Regjeringen har heller ikke et eneste tiltak som går på modernisering av samferdselen. Men det mest oppsiktsvekkende er at for første gang i historien, betaler brukerne mer enn staten på riksveiinvesteringer, sier Halleraker til Teknisk Ukeblad.