Bortsett fra Snøhvit-funnet i 1984 har ikke Statoil lykkes med olje- og gassleting i Barentshavet. Og ledelsen i selskapet har ikke lagt skjul på at de er skuffet etter mange tørre boringer. Men i år skal Statoil og Eni gjennomføre en svært spennende brønn.
Muligheter for storfunn
Det er knyttet store forventninger til prospektet Skrugard som ligger i den blokken som var aller mest ettertraktet i 20. konsesjonsrunde. Ifølge direktør i Oljedirektoratet, Bente Nyland, er dette en av de mest lovende boringene i år. Aasheim sier han er enig med Nyland.
– Vi synes også dette er en svært spennende boring. Seismikken ser veldig lovende ut. Men jeg må understreke at vi har blitt lurt tidligere i Barentshavet, sier Statoil-direktøren. Han forteller at selskapet håper å finne både olje og gass i brønnen som skal bores i høst.
Statoil omtaler brønnen som en såkalt frontierbrønn i et umodent område. Det betyr at det er større usikkerhet, men også muligheter for store funn.
Ettertraktet område
Dette området nord for Snøhvit har fanget interessen til flere selskaper. Olje- og energidepartementet bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at det er dette området, sammen med flere blokker rundt Gro-funnet i Norskehavet, som har fanget størst interesse i forbindelse med nominasjonsprosessen til den 21. konsesjonsrunden.
– Det er veldig store strukturer i denne delen av Barentshavet. Det samme gjelder på dypt vann i Norskehavet, hvor Gro-funnet ligger, forteller Tove Stuhr Sjøblom, Statoils letedirektør for norsk sokkel.
Fortsatt håp
I fjor ble det ikke boret noen letebrønner i Barentshavet på norsk sokkel, og petroleumsbransjen ønsker tilgang lengre nord i Barentshavet. Men Statoil tror fremdeles det finnes gode muligheter i den sørlige delen.
– Det har vært utfordrende, men vi har likevel ikke gitt opp ennå. Jeg har fremdeles tro på Barentshavet, sier Aasheim til Teknisk Ukeblad.
Fakta om Skrugard
Skrugard-prospektet ligger i lisens 532 som ble tildelt i 20. konsesjonsrunde i mai i fjor. Den skal i fjerde kvartal undersøkes gjennom brønnbanen 7220/8-1.
Statoil er operatør med en andel på 50 prosent, mens Eni har en andel på 30 prosent og Petoro har en lisensandel på 20 prosent.