Boringen på Gotthard Base-tunnelen under Alpene skal være ferdig i dag.
Den 57 kilometer lange jernbanetunnelen manglet fredag formiddag bare 1,8 meter før gjennomslag, og boremaskinen Sissi skulle etter planen bryte seg gjennom i totiden.
Og det gjorde den, til stor jubel fra tunnelarbeidere og samfunnstopper.
Trøbbel
Men arbeidet har ikke foregått uten problemer. Tidlig i prosessen, helt tilbake i 1996, mens man holdt på med geologiske tester i fjellet, traff man plutselig på et lag kjent som Piora Mulde.
Det er et smalt, vertikalt bånd i hjertet av Alpene som består av finmalt dolomitt. Blandet med vann gir dette et ustabilt og uforutsigbart materiale som fosset ut i boresjakten. Ingen ble skadet i hendelsen, men Piora Mulde er en av de rundt 90 problemsonene man har måttet jobbe seg gjennom i arbeidet med tunnelen.
– Teknisk er dette et voldsomt oppsiktsvekkende prosjekt, sier tunnelekspert Kurosch Thuro fra det tekniske universitetet i Munchen til Spiegel.
Mistet livet
Totalt har arbeiderne fjernet 23 millioner tonn stein under arbeidet med tunnelen, som egentlig er to tunneler med en diameter på 10 meter hver.
Om alle tunnelene, inkludert krysstunnelene, ble lagt sammen, ville de strekt seg over 153 kilometer.
2.600 mennesker har jobbet på prosjektet.
Åtte har mistet livet i arbeidet, som har involvert åtte enorme tunnelboremaskiner på 3.000 tonn hver.
Porøs stein har imidlertid gjort at eksplosiver har blitt brukt i deler av tunnelen.
Verdens lengste
Gotthard Base-tunnelen blir ved gjennomslaget verdens lengste tunnel, foran Seikan-tunnelen i Japan, som kobler sammen øyene Honshu og Hokkaido.
Den korter blant annet ned reisetiden fra Zurich til Milan med en time, fra 3,5 til 2,5 timer.
Åpningene finner vi ved landsbyene Erstfeld og Bodio, og tunnelen skal stå endelig klar i 2017.
Prisen så langt er nærmere 60 milliarder kroner.