Alt i dag har en betydelig andel flypassasjerer boardingkort og billetter elektronisk på mobiltelefonen.
Men på ett punkt er det fortsatt ikke mulig å reise papirløst: Innsjekket bagasje må få påklistret bagasjemerking.
Det kan det bli slutt på med et system som Airbus nå har under utvikling.
Enkel teknologi
Bag2Go kalles systemet der kofferten synkroniseres med mobiltelefonen og dens boardingkort/billett og utstyres med en elektronisk bagasjemerking.
Her er en reklamevideo som viser mer av hvordan tjenesten kan bli.
Kofferten har en innebygget vektindikator på håndtaket, og når den er levert inn på en automat, kan den følges via en app.
For eksempel lastestatus og hvorvidt kofferten er blitt åpnet i sikkerhetskontroll eller blitt tuklet med av andre.
– Det er kjapp prototyping som ligger bak dette produktet, og det gjenstår en del med selve forretningsmodellen. Men det er ikke akkurat «rocket science», det er kun eksisterende teknologier vi kobler sammen i en ny pakke, sier Yann Barbaux som er nytilsatt innovasjonssjef i Airbus.
Video fra Gardermoen: Her passerer 7 millioner kofferter hvert år
Følg bagasjen
Prototypen er utviklet av en ny innovasjonsavdeling i Airbus i samarbeid med koffertprodusenten Rimowa og it-selskapet T-systems - begge tyske selskaper.
I videoen sier Airbus at overvåkingsfunksjonen i Bag2Go gir deg trygghet i at kofferten er trygt om bord på flyet.
Men hva du eventuelt kan gjøre når flyet står oppstilt for takeoff og appen forteller deg at kofferten faktisk ikke er med, er et åpent spørsmål.
– Jeg må bare gjenta at systemet fortsatt ikke er klart for markedet, og vi må åpenbart i dialog med flyselskaper og flyplasser før det kan implementeres, sier Barbaux.
Han vil ikke si noe om når det eventuelt kan skje.
Les også: Airbus A350 klar for jomfruferd
Fra kabin til lasterom
Å forenkle bagasjeinnsjekkingsprosessen kan motvirke trenden med at flere og flere tar med seg så mye de kan bære, og vel så det, inn i kabinen på flyene.
Slik sett kan det være med på å redusere risikoen for forsinkelser.
I reklamefilmen vises også muligheten for å få fraktet bagasjen helt til hotellet eller et annet hentested i sentrum.
Enklere innlevering og henting av bagasjen er nødvendig for å øke flyets konkurranseevne mot tog på korte ruter, mener flyprodusenten som for øvrig har beregnet kostnaden knyttet til flybagasje som forsvinner til 2,6 milliarder dollar årlig.
Barbaux har bare vært fire uker i jobben. Han ledet tidligere innovasjonsarbeidet i morselskapet EADS før han ble første såkalte Chief Innovation Officer (CIO).
– Jeg er overbevist om at CIO-funksjonen vil gjøre oss bedre i stand til å forutse og respondere på kommende trender raskere, til fordel for våre kunder, sier airbussjef Fabrice Brégier.
Les også:
Verden trenger 32.550 passasjerfly
Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet