Nye elektriske nyttekjøretøy og kollektivtransport, ti ganger tryggere selvkjøringsteknologi, solcellepaneler med integrert batterilagring og nye bildelingsløsninger.
Det er essensen i Tesla-gründer Elon Musks såkalte «Master Plan, Part Deux» som han publiserte onsdag.
Ut fra hvordan han og Tesla har fulgt den forrige planen til punkt og prikke, er det sannsynlig at dette er et ganske presist varsel om hva selskapet kommer til å utrette de kommende årene.
- VR-video: Slik er det å kjøre Model X
Den første «hemmelige» planen
2. august 2006 publiserte Musk sin første strategi som han med glimt i øyet ga tittelen «The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)».
Ti år senere nærmer det seg slik at Musk og selskapet kan hake av for utført oppdrag på alle punkter i planen som i grove trekk besto av følgende:
Produsere en elbil i lite volum (med andre ord Tesla Roadster), bruke disse midlene til å utvikle en medium-volumbil til en lavere pris (Model S), bruke disse midlene til å konstruere en mer prisgunstig og masseprodusert bil (Model 3) og levere solenergi.
Idioti i annen å starte som elbilprodusent
Han skriver at årsaken til at de måtte gå omveien om en liten ombygd sportsbil, var at dette var alt han hadde råd til på dette tidspunktet, og at han ikke hadde de største forhåpningene til å lykkes, ettersom lista over vellykkede oppstartsfirma innen bilindustrien er kort.
– Per dags dato er det to amerikanske bilprodusenter som ikke har gått konkurs: Ford og Tesla. Å starte som bilprodusent er idiotisk. Å starte som elbilprodusent er idioti opphøyd i andre, skriver Musk.
Uten stordriftsfordeler og med håndbygging måtte den første bilen nødvendigvis bli kostbar, uansett biltype. Derfor valgte Tesla valgte seg sportsbilmarkedet der kundene er forberedt på å betale 100.000 dollar for et eksemplar.
– Noe av bakgrunnen for at jeg skrev den første masterplanen, var for å forsvare oss mot den uunngåelige kritikken om at vi kun var interessert i å lage biler for rikfolk. Uheldigvis har ikke bloggen stanset talløse angrep på akkurat dette grunnlaget, så på dette punktet har jeg mislyktes fullstendig, skriver Musk.
- Brukte måneder på Tesla-mysterium: Arne fikk ikke ladet hjemme
Pick-up og trailer
Musk erkjenner at Tesla per i dag dekker to ganske små segmenter av personbilmarkedet: kostbare sedaner og suv-er.
Når det gjelder nye modeller som skal dekke opp en større del av markedet, kommer som kjent Model 3. I tillegg nevner sjefen en mer kompakt suv og en pickup - som jo er en påminnelse om at Tesla er en amerikansk bilprodusent.
Musk mener det er lite sannsynlig at det blir behov for en rimeligere modell enn Model 3 på grunn av inntektsmuligheten nye bildelingsløsninger vil gi (se nederst i saken).
I tillegg varsler han at Tesla skal lansere ytterligere to kjøretøy, naturligvis elektriske: En lastebil og en buss.
– Tesla Semi kommer til å gi en kraftig reduksjon i godstransportkostnadene, samtidig som at sikkerheten økes og den blir morsom å kjøre, skriver Musk.
Han mener det vil være smart å redusere størrelsen på bussene, og autonomi kommer selvsagt til å spille en nøkkelrolle.
Nevnte Tesla-buss i Norge
Musk var inne på kollektivtransport da han besøkte Norge i april, selv om han ikke ønsket å gå i detalj.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen spurte hva Musk tenker om innfartsparkering, ettersom flere elbiler jo ikke fjerner trafikkbelastningen i bykjerner.
– Vi har en ide til noe som ikke akkurat er en buss, men noe som vil løse tetthetsproblemet i bykjerner. Jeg tror vi må tenke ut kollektivtransportkonseptet på nytt, og lage noe som folk vil like bedre, sa han da.
Begge nyttekjøretøyene befinner seg i en tidlig utviklingsfase og kommer til å bli vist fram og presentert mer i detalj neste år.
Ikke «beta» i vanlig betydning
Tesla Autopilot har fått mye oppmerksomhet den siste tiden, men ikke av den typen Musk trolig helst ønsker seg.
Etter en dødsulykke i Florida i USA i mai, hvor bilen kolliderte med en semitrailer mens Autopilot var aktivert, har amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) satt i gang en granskning av systemet.
Kritikere, som amerikanske Consumer Reports, har tatt til orde for at Tesla bør deaktivere systemet. Musk har på sin side avvist dette. Han utdyper tankene sine om dette i planen.
Han forklarer at den viktigste grunnen til at Tesla ruller ut delvis selvkjøring på et tidlig stadie er at dersom systemet brukes riktig, vil det gjøre bilkjøringen langt tryggere enn når en person kjører selv.
Moralsk forkastelig å la være
– Det ville derfor vært moralsk forkastelig å forsinke lanseringen på grunn av frykt for dårlig presseomtale eller en merkantil beregning av juridisk ansvar.
Han viser til NHTSA-statistikk, som viser at det i USA er ett dødsfall i trafikken for hver 143 millioner kjørte kilometer. Han skriver at Autopilot snart vil ha kjørt dobbelt så langt som dette, med ett dødsfall, som betyr en halvering av risikoen, og at systemet stadig blir bedre.
– Det ville vært like lite fornuftig å deaktivere Teslas Autopilot, som noen har tatt til orde for, som det hadde vært å vært å deaktivere autopiloten i luftfartøy, som vært system er kalt opp etter, skriver Musk.
NHTSA-administrator Mark Rosekind sa under en bilautonomikonferanse i San Francisco i går at han ikke ønsket å kommentere en pågående etterforskning.
– Ingen enkelthendelse vil avspore transportdepartementets og NHTSAs oppdrag om å bedre sikkerheten på veiene ved å forfølge livreddende teknologi, sa Rosekind ifølge Fortune.
Med andre ord vil ulykken neppe føre til innstramminger, selv om etterforskningen skulle konkludere med at Tesla må ta skyld.
Beta er ikke beta
Teslas Autopilot er fremdeles i beta-utgave. Det er et begrep som beskriver programvare som ikke er i endelig utgave. Musk skriver imidlertid at de ikke bruker «beta» i den vanlige betydningen.
– Hver nye versjon går gjennom en omfattende intern validering før den når kunder. Det kalles beta for å redusere vår selvtilfredshet, og for å indikere at det vil fortsette å forbedres, skriver Musk.
Tesla ta Autopilot ut av beta så snart ulykkesrisikoen er en tidel av gjennomsnittsrisikoen i USA. Altså når det er omtrent en dødsulykke per 1,4 milliarder kilometer i 2015-tall.
Til da skal teknologien fortsatt utvikles.
Må kjøre 10 milliarder kilometer
– Ettersom teknologien modnes, kommer alle Tesla-kjøretøy til å ha maskinvaren som er nødvendig for å være helt selvkjørende, med mulighet for å fungere med feil, skriver Musk. Selv om en komponent i systemet skulle slutte å fungere, vil fortsatt bilen kunne kjøre seg selv.
Han understreker at det vil ta lenger til å utvikle programvaren enn det vil ta å få på plass sensorene.
Han forventer også at det vil ta lang tid før helt selvkjørende biler vil være godkjent av myndigheter verden rundt.
Først når det er kjørt 10 milliarder kilometer på Autopilot, tror han at selvkjøring vil være godkjent over hele verden. Autopilot kjører i dag 5 millioner kilometer daglig.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli renere
Kan gå i pluss på å eie Tesla
Bildeling har også en viktig plass i Musks nye plan.
Dette er det siste steget, som først kan realiseres når helt selvkjørende biler er tillatt på veiene.
Det vil gjøre det mulig å tilkalle bilen fra hvor som helst, og du vil kunne gjøre andre ting enn å kjøre når bilen dukker opp.
– Du vil også kunne melde bilen inn i Teslas bildelingsflåte ved å trykke på en knapp i Tesla-appen på telefonen, slik at den kan generere inntekt for deg når du er på jobb eller ferie, skriver Musk.
Dermed skal du kunne redusere de faktiske bilutgiftene dine, eller kanskje til og med gå i pluss.
– Dette reduserer de virkelige eierkostnadene dramatisk, til et punkt hvor nesten alle kan eie en Tesla.
Tjenesten vil imidlertid ikke basere seg utelukkende på å formidle kundenes biler. I større byer vil Tesla drive sin egen transporttjeneste med egne biler, skriver Musk.
- Les mer om Gigafactory: Tesla-suksessen avhenger av denne fabrikken
Når det gjelder solenergi er planen nå å samle all virksomhet inn i Tesla-selskapet.
Det vil si solkraftselskapet SolarCity og Teslas egen batteriløsning for lagring av solenergi, Powerwall, som nå er i ferd med å settes i masseproduksjon på gigafabrikken i Nevada.
- Les flere saker om elbil.