Fredag skal KTP (tidl. Oslo Sporveier) levere et ferdig billettsystem til det nye kollektivselskapet Ruter. Torsdag i neste uke skal de ansvarlige svare for bystyret om billett-trøbbelet i Oslo.
Ikke mangler
Sentralt i høringen står en test av systemet på høsten 2005, skriver Aftenposten. Billettsystemet ble da godkjent for levering og testing på brukerne i Oslo, signert av daværende prosjektleder.
– Testene er styrt fra Thales’ side, og avdekker ikke vesentlige mangler ved systemet, skriver KTP-sjef Trond Bjørgan i et høringsnotat til bystyret.
Les også: Kan droppe Oslos billettsystem
Fungerte ikke
Problemet var bare at systemet ikke fungerte i det hele tatt.
Det var ikke i stand til å selge de billettene man bruker i Oslo, og klarte ikke å forholde seg til gjeldende takster, noe som førte til at overgangsbilletter i praksis var umulig.
Mannen som skrev under kontrakten er nå førtidspensjonert, og KTP-sjef Trond Bjørgan sier at han tar det hele og fulle ansvaret.
– Spørsmålet om hvem som skrev under, er uinteressant. Jeg har ansvaret for alt som skjer i KTP. Den godkjenningen fra november 2005 skulle aldri vært der, sier han til Aftenposten.
Les også:
Vanskelig
I notatet skriver han blant annet at de hadde undervurdert hvor stort og komplisert systemet var, og at de ikke hadde satt nok folk til å arbeide med billettprosjektet.
I utgangspunktet skulle Flexus-systemet kostet 180 millioner kroner. Lansering i 2005 skulle ha innbrakt nok penger og begrenset snikingen så mye at kostnadene skulle vært fullt inntjent i dag.
Millionsluk
I stedet har systemet nå kostet 280 millioner, pluss at det ligger ubrukelige billetter for 40 millioner kroner på lager.
Sammen med et tidligere forsøk på å skape et elektronisk system, har billettkaoset nå kostet Sporveiene, NSB og Stor-Oslo Lokaltrafikk over 620 millioner kroner – og det uten et fungerende system.