Enis prestisjetunge Goliat-utbygging skal ha kraftig tidsnød. Ved det koreanske verftet arbeides det døgnet rundt for å få den runde produksjonsenheten klar til utskiping i mai, melder Finnmark Dagblad.
Upstream melder fredag at Goliat er opp til ett år forsinket.
– Fra det jeg hører vil Goliat-prosjektet bli utsatt opp til ytterligere et år, sier Ståle Kyllingstad til Upstream.
Han er konsernsjef i IKM Gruppen og styreleder i Norsk Industri Olje & Gass.
– Formidabel mengde ekstraarbeid
Goliat er allerede ett år forsinklet, i forhold til de opprinnelige planene.
Kyllingstad legger til at prosjektet står overfor «en formidabel mengde» med ekstraarbeid, som totalt utgjør flere hundre tusen timer, ifølge Upstream.
I forrige uke meldte bransjenettstedet offshore.no at det skal være kaotiske tilstander ved det koreanske verftet. Blant annet skal verftet ha problemer med å følge NORSOK-standarden.
Les også: Melder om kaos på Goliat
Nøkkelprosjekt
Ifølge Enis offisielle tidsplan skal den runde FPSOen fraktes fra verftet i Korea i løpet av andre kvartal i år.
Nylig holdt selskapet en presentasjon i forbindelse med fremleggelsen av 2013-resultatet i London.
– Goliat er et våre viktigste prosjekter, uttalte Claudio Descalzi, operasjonsdirektør i Eni.
Han fortalte analytikerne at hele prosjektet er 71 prosent ferdig, i tråd med planen.
– FPSO-konstruksjonen i Korea er 89 prosent ferdig og utseiling er forventet i løpet av andre kvartal i år, fortalte han videre.
ENIs plan er å starte opp produksjonen på feltet i fjerde kvartal 2014.
Les også: – Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia
Kritisk tidsskjema
Ifølge Upstream er det snakk om å flytte enheten fra Hyundai Heavy Industries' verft i Sør-Korea allerede neste måned. Skjer dette, vil den flytende produksjonsinnretningen være langt fra klar. Det vil kreve omfattende arbeid ved norske verft for å få enheten til å oppfylle norske sikkerhetskrav, ifølge Upstream.
Finnmark Dagblad skriver at det er kritisk å få avgårde flyteren i løpet av mai, ellers kan tidsskjema sprekke før vinterstormene setter inn i Barentshavet.
ENI Norge benekter at prosjektet ikke er i rute.
– Vi holder oss til den leveringen gjeldende kontrakt tilsier, nemlig at utskipningen fra Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea skal skje i mai i år, sier Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge til Finnmark Dagblad.
Les også:
Statoil fortsetter Castberg-skuffelsen i Barentshavet