OLJE OG GASS

Goliat: «Svak produktivitet og lav ukentlig fremgang»

Eni har sett seg nødt til å lage backup-plan dersom Hyundai-verftet ikke rekker fristen.

Dette bildet av Goliat FPSO er tatt i midten av januar.
Dette bildet av Goliat FPSO er tatt i midten av januar. Bilde: Eni Norge
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
12. mars 2014 - 13:19

Så sent som 18. desember fortalte Eni Norge til myndighetene at de ligger bak skjema i Goliat-prosjektet. Enis mål er å skipe Goliat-flyteren ut fra verftet i Sør-Korea 15. mai i år.

Bemanning på over 3000, men «svak produktivitet og lav ukentlig fremgang hovedsakelig på grunn av omfanget av endringer», ble oppgitt som status på konstruksjonsarbeidet.

Status var slik i midten av desember, til tross for at over 3000 arbeidere da jobbet med konstruksjonen av flyteren ved Hyundai-verftet.

Opplysningene fremgår av en presentasjon som Teknisk Ukeblad har fått delvis innsyn i.

Les også: Dette kan true Goliat-levering i mai

Ambisiøst mål

Teknisk Ukeblad har ønsket å få svar på hvorvidt situasjonen nå er bedret for Goliat. På spørsmål om dette svarer Eni følgende:

– Vi ser at det er et ambisiøst mål vi har satt. Det er derfor satt inn økte ressurser og gjort ulike tiltak, blant annet for å sikre nødvendig fremdrift innenfor konstruksjon. Vi forventer at dette skal gi ønskede resultater, skriver kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni i en epost til Teknisk Ukeblad.

FPSO-en, som er selve kjernen for utbyggingen av Goliat-feltet i Barentshavet, er inne i ferdigstillingsfasen ved verftet. Flere setter nå spørsmålstegn ved hvorvidt Eni rekker å få flyteren ferdig.

Les også: Her er alle feltene som planlegges på norsk sokkel

Denne statusen for Goliat-flyteren la Eni frem for Petroleumstilsynet 18. desember. (Utheving av tu.no).
Denne statusen for Goliat-flyteren la Eni frem for Petroleumstilsynet 18. desember. (Utheving av tu.no).

«back-up plan»

Enis mål er som sagt å skipe Goliat-flyteren ut fra verftet i Sør-Korea 15. mai i år. Eni fortalte Ptil at de mener Hyundai-verftet har mulighet til å få ferdig FPSO-en innen 15. mai, men at målet er utfordrende.

Før jul hadde også Eni satt i gang arbeidet med en «back-up plan». Det kommer frem i Enis presentasjonsmateriale fra møtet med Petroleumstilsynet (Ptil) rett før jul.

Før jul var fremdriften for konstruksjonsarbeidet lavere enn planlagt for å rekke 15. mai. Også detaljprosjektering (detail design) på både understellet og dekket på Goliat var forsinket.

Det fremgår av status for engineering på flyteren som ble presentert for Ptil. Målet var at dette skulle være ferdig til slutten av desember, men noen aktiviteter ble forlenget til første kvartal 2014.

Har dere en plan B for Goliat-leveringen?

– Som ansvarlig operatør gjør vi fortløpende vurderinger av hva som skal til for å nå de oppsatte målene. Vår ambisjon er at Goliat skal ferdigstilles ved verftet i Sør-Korea, svarer Wulff.

Vil ha den helt ferdig

Flere kilder har tidligere nevnt at det kan være aktuelt å skipe Goliat-flyteren ut fra verftet i Sør-Korea i mai, for så å gjøre plattformen helt ferdig ved et verft i Norge eller Europa.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Før jul fortalte Eni imidlertid til Ptil at strategien er å gjøre FPSO-en helt ferdig ved Hyundai-verftet i Ulsan.

Eneste unntak som Eni kan akseptere er eventuelt resterende arbeid på hydrosyklonene i systemet for å håndtere produsert vann på flyteren, slik det fremgår av presentasjonsmaterialet.

Les også: Nå skal Statoil «lande på Mars» igjen

Verdens største

Så snart flyteren er ferdig i Ulsan og et tungløftfartøy er tilgjengelig, skal den transporteres til Norge for klargjøring.

Planen er at den skal fraktes til Polarbase i Hammerfest, hvor flyteren skal bli liggende noen uker sommeren og høsten 2014 for testing og klargjøring før den slepes ut og installeres på Goliat-feltet.

Det var hvert fall planen så sent som i desember i år, slik det fremgår av en rapport Eni publiserte i desember.

Etter planen skal Denne kan løfte 110.000 tonn frakte Goliat til Norge. DOF har kontrakten for installasjon av flyteren på feltet. Technip Norge har kontrakten med installasjon av stigerør på FPSO-en.

Nattskift

For å nå målet er det satt i gang en rekke tiltak ved det enorme Hyundai-verftet i Ulsan.

I desember var Eni blitt enige med Hyundai Heavy Industries om en utbedringsplan (recovery plan).

Det ble innført nattskift og mer enn 3600 arbeidere ble planlagt satt inn på Goliat ved årsskiftet. Ledelsen av konstruksjonsarbeidet ble videre reorganisert og styrket, slik det fremgår av presentasjonsmaterialet.

Eni holdt i desember også på med å «styrke og omorganisere» teamet i Ulsan. Totalt har Eni 374 personer i teamet i Ulsan, som består av både Eni-ansatte og innleid personell.

Kan dere utdype hvordan «poor productivity» har påvirket arbeidet med FPSO-en?

 – Det betyr at vi ikke fikk ønsket fremdrift, noe mange større prosjekter opplever, og at det derfor ble nødvendig å iverksette tiltak for å få den nødvendige utviklingen i prosjektet. Vi har blant annet innført enkelte organisatoriske endringer, samtidig som verftet har økt bemanningen innenfor utvalgte fagdisipliner, skriver Wulff.

Les også: Da megafunnet på Sverdrup ble gjort, hadde Talisman akkurat byttet bort sin andel

Mindre avvik

Eni holdt presentasjonen under et møte med Ptil 18. desember i fjor. Anledningen var et oppstartsmøte for et tilsyn med materialhåndtering på Goliat-flyteren.

Under møtet ble blant annet fremdriften for Goliat-flyteren lagt frem. Presentasjonen ble senere sendt til Ptil, og Teknisk Ukeblad fikk delvis innsyn i dokumentet.

Flere av slidene er imidlertid fjernet av Ptil med henvisning til at de inneholder forretningshemmeligheter.

Ptils revisjonslag var også på besøk ved Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea i januar i forbindelse med tilsynet. Nylig publiserte Ptil revisjonsrapporten, der to tilsynelatende mindre avvik med innretningen blir presentert.

Enis plan er å starte opp produksjonen på feltet i fjerde kvartal 2014.

Les også:

Oljebransjen: – Liten forskjell på Nordsjøen og Barentshavet  

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Finnmark frykter for ilandføringen etter ny letebom  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.