Hele 30 millioner amerikanske dollar, eller drøyt 169 millioner norske kroner, er premiepotten søkegiganten Google frister med.
Må kunne mer enn å lande
Konkurransen om å sende et robotfartøy til Månen arrangeres av X-Prize Foundation, og målet er å oppmuntre forskningsmiljøer over hele verden til å utvikle billig robotteknologi som kan brukes til å utforske hele verdensrommet.
Førstepremien er på 20 millioner dollar (ca. 112 mill. kr), og går til det private selskapet som først lander en rover på Månen. Men for å få pengene, holder det ikke bare å få til en vellykket Månelanding: Fartøyet må også kunne utføre flere oppgaver for å bevise at det faktisk har forskningsmessig potensial.
Oppgavene er å forflytte seg minst 500 meter på Månens overflate, og samle inn noen bestemte bilder, filmsnutter og andre data.
Etterlyser revolusjonerende bildeteknologi
Andreplassen – og 28 millioner kroner ($5 mill.) – går til fartøy nummer to, dersom også det kan kjøre rundt og ta noen bilder. I tillegg får roverne bonuser på 28 millioner kroner dersom de klarer flere oppgaver.
Her nevnes blant annet å kjøre lenger enn 500 meter, ta bilder av hardware fra Apollo, finne is eller å overleve den iskalde natten.
Samtlige rovere som deltar i konkurransen må være utstyrt med både fotoapparater og videokameraer som tar høyoppløselige bilder, og bildene fra Månen må være tatt innen utgangen av 2012 for å kunne få en del av premiepotten.
84 mill. i "trøstepremie"
Dersom du ikke rekker å få din rover klar på fem år, har Google likevel en "trøstepremie" på lur: 15 millioner dollar, eller drøyt 84 millioner kroner, tilbys dersom en ekstra god rover har klart de tidligere nevnte oppgavene innen 2014.
– Vi er sikre på at det finnes kloke hoder rundt i verden som kan utvikle ny robotikk og bildeteknologi som kan redusere kostnadene ved å utforske rommet dramatisk, sier formann Peter Diamandis i X-Prize Foundation, ifølge BBC.
Å sende en rover til Månen er en enormt stor oppgave, som vanligvis krever støtte fra nasjonale eller internasjonale rominstitusjoner. Nå blir det spennende å se om noen norske selskaper benytter muligheten til å delta. Er du interessert kan du lese mer på konkurransens nettsider.