Det er mer under panseret på Google enn det som dukker opp når du som bruker taster inn et ord og gjør et vanlig nettsøk. Noe av Googles suksess var fra starten det som kalles PageRank, etter en av grunnleggerne Larry Page. PageRank er en algoritme som vekter nettsider etter popularitet avhengig av hvor mange andre nettsider som lenker til dem.
I forhold til i starten er søketeknologien blitt mye mer avansert. Spesielt de siste fem årene har det skjedd mye. Men uansett hvor smart Google er blitt, er ikke søkemotoren synsk. Det er fremdeles mye den enkelte kan gjøre selv for å raffinere søket.
Google prøver å finne ut hva du egentlig er ute etter på mange ulike måter. Og de prøver å gjøre det på så mange språk som mulig. Likevel er det engelsk som fungerer best. Taster du inn «tiden i London», får du en side som gir deg lokal tid i London nå, men bytter du til «time in Londoni», får du langt flere. Været fungerer bedre. Her skjønner søkemotoren de fleste språk, og taster du inn «vær trondheim», er værmeldingen på plass på 0,08 sekund.
Konsentrer søket
Mange søk gir et enormt antall svar som kan være lite relevante. Derfor kan det være lurt å hjelpe søkemotoren på vei. Søker du på et hotell i en by, får du gjerne svar fra reisebyråer og andre kommersielle nettsteder som vil selge deg rom.
Ved å hjelpe til litt med å legge inn recommendation, test, eller andre søkeord, vil du kunne få mye mer interessante svar fra privatpersoner som deler sine anbefalinger.
Hermetegn
Når du søker på Google og bruker flere ord enn ett, betyr det som regel at du ønsker akkurat den ordkombinasjonen. Søker du f.eks. på Wenke Foss, får du mange tusen treff, men de fleste er ikke relevante. Setter du navnet i hermetegn derimot; «Wenke Foss», får du langt færre, men mer relevante treff. Alternativt kan du binde sammen ordene med en bindestrek. Det gir samme virkning.
Du kan snevre inn søket ytterligere ved å bruke et minustegn etter. Da fjerner du alle treffene som inneholder akkurat det ordet. Setter du – teater etter «Wenke Foss», forsvinner de fleste treffene. På samme måte kan du bruke et plusstegn for å legge et ord til søket.
Filtype
Det kan være veldig praktisk å snevre inn et søk ved å søke etter en spesiell filtype. Ofte finnes det mye interessant stoff i form av PowerPoint-presentasjoner, Word-dokumenter eller Acrobat-filer. Ved å søke på emneordet etterfulgt av ordet filtype: xxx, får du bare slike filer som svar. Ofte kan det være et godt tips å lete etter presentasjoner. Dette er gjerne foredrag som folk har holdt og da har de gjerne lagt mye arbeid i dem.
Vil du vite f.eks. mer om forrige ukes innsikt om femtoceller, kan du skrive: femtocell: ppt. Da får du en del foredrag om emnet tilbake.
Utsagn i stedet for spørsmål
Når all informasjon på nettet blir samlet og indeksert, er det mye større sjanse for at det spørsmålet du søker etter finnes om et utsagn og ikke som et spørsmål. Skriver du «teknisk ukeblad kom ut første gang i », får du i første svarlinje vite at bladet startet i 1854.
Skriver du «hvor gammelt er teknisk ukeblad», dukker det i stedet opp mamge rare svar, men ikke på spørsmålet. Skriver du en stjerne (*) i stedet for ordet som mangler, vil Google prøve å finne alle utsagn med et ord i stedet for stjernen.
Synonymer
Ofte kan et ord ha mange meninger, og det er ikke alltid lett å vite hvilket du skal søke etter. Da kan tilde-tegnet, ~, komme godt med.
Skriver du tilde etterfulgt av et ord, søker Google etter ordet og alle synonymene av det, eller ord som er varianter av det du søker.
Nyheter
Google er sånn passe intelligent på en del områder. Hvis noe er aktuelt i tiden, og det skrives mye om det, som f. eks «mannspanelet» for tiden, vil søkemotoren foreslå Googles nyhetstjeneste hvor du får masse artikler om mannspanelet.
Tallrekke
Er du på leting etter et årstall, en pris, eller noe annet innen et intervall av noe slag, kan du spesifisere intervallet ved å bruke to punktum. Skriver du Frigjøringen 1940..1950, finner du raskt ut at det var den 8. mai 1945 det skjedde.
Kalkulator
Google er også en kalkulator. Skriver du 18,3 + 32,6 =, får du svaret 50,9. Eller 18,3 – 32,6 = gir -14,3 som svar. Med gangetegn får du 596,58 og med deletegn: 0,561349693. Du kan også regne ut røtter, men da må du over på engelsk: square root (5) = 2,23606798, eller cube root (5) = 1,70997595. Og hva med logaritmer: log (5) = 0,698970004.
Valuta
Kalkulatoren virker også på valuta. Skriver du «ten NOK in dollars», blir svaret i dagens kurs: 1,92389 U.S. dollars. På samme måte med svenske kroner: «ten SEK in NOK» blir 8,43691687 Norwegian kroner.
Definisjoner
Du kan også be Google definere begreper. Taster du inn define NOK, kommer svar fra Definisjoner på Internett for NOK der første svar er « the abbreviation for the Norwegian Krone». Tilsvarende define cellphone returnerer: «An American term for mobile phone».
Nettsted
En veldig nyttig funksjon er å søke på et spesielt nettsted. Da må du bruke ordet site etter begrepet du søker på. Søket: Hydrogen site:tu.no gir hele 73 500 svar. Tilsvarende søk hos aftenposten.no ga 483 svar og ntnu.no 10 400. (Ikke visste vi at produktiviteten her i huset var så stor, eller kanskje det er et varsel om å tone ned interessen for hydrogen.)
Et tilsvarende søk på «sex» ga 780 000 svar fra vg.no, men usle 246 fra tu.no.
Et annet tips er å spesifisere søkene til domene slik som landskode. Søker du site: no silisium får du svar fra norske nettsteder om silisium. På samme måte: site: edu silicon gir svar fra amerikanske utdanningsinstitusjoner og site: gov silicon fra amerikanske offentlige nettsteder.
Vil du vite mer er: www.googleguide.com et bra sted å starte.