Glass-selskaper er ikke noe man vanligvis forbinder med forbrukerelektronikk, men siden selskapet Corning lanserte det såkalte Gorillaglasset for fire år siden er de blitt en svært viktig leverandør til mobiler og nettbrett.
En halv millimeter
– Det var da smarttelefonene kom i 2007 vi lanserte gorillaglasset som varemerke. Nå lanserer vi versjon to, som er enda bedre. Det nye glasset som er blitt helt uunnværlig for alle smarttelefoner er like sterkt som før, men vi kan gjøre det rundt 20 prosent tynnere enn før, og det liker mobilprodusenter som vil lage tynnere telefoner. Den nye varianten kan være ned mot en halv millimeter, sier Cornings salgssjef for gorillaglass i Nord-Amerika, David Meis.
Han sier at den nye glasstypen også har bedre optiske egenskaper slik at skjermen vises litt bedre og fordi det er tynnere er berøringsfølsomheten bedre. Sensorene som føler kapasitans kommer nærmere fingeren.
Les også: Nokia på offensiven
Ikke nytt
Kunsten å lage supersterkt ripesikkert glass gjennom kjemisk herding er ikke nytt. Det nye med gorillaglasset er at Corning har utviklet det til mobiler og nettbrett. Metoden går ut på å senke glasset ned i et bad hvor natriumioner i glasset substitueres med kalium.
– Kaliumatomene er større enn natriumatomene slik at spenningsforholdene i glasset endrer seg og gjør det veldig mye sterkere, sier Meis.
Les alle våre nyheter fra CES på www.tu.no/forbruker.