30 prosent av all svensk import og eksport går ifølge avisen Svenska Dagbladet via havnen i Gøteborg.
I tillegg er byen Sveriges desidert største containerhub.
I forrige kvartal håndterte Gøteborgs havn 233 000 TEU-containere, og satte dermed ny kvartalsrekord.
Les også: Ønsker mer godstransport på sjøen
Direkte til India
Sveriges Infrastrukturdepartement og Næringsdepartement forener nå krefter for å fjerne flaskehalser og gjøre transportsystemet i Gøteborg bedre.
Dermed kan også havnens kapasitet økes ytterligere.
Nylig ble det klart at Gøteborgs havn får en direkte fartøyslinje til India. Turen skal kunne gjøres på 20 dager.
Direktelinje betyr at godset kan fraktes med samme skip hele veien.
Dobbeltspor og veier
Nå skal det gjøres infrastruktursatsninger i Vest-Sverige, altså i og rundt Gøteborg, for 61 milliarder svenske kroner.
51 av disse milliardene skal brukes i perioden 2010-2021.
Blant prosjektene i satsningen er Västlänken, Marieholmstunnelen, dobbeltspor på Hamnbanen, opprustninng av E45 mellom Angeredsbroen og Trollhättan, samt dobbeltspor mellom Gøteborg og Trollhättan.
Les også:
– Norge er ikke dyrere enn Dubai