I samarbeid med svenske energimyndigheter, Vianova og leverandører, ser svenske trafikkverket nå på mulighetene for å bygge elektriske veier i Sverige.
Formålet er at bussene skal kunne lades med strøm fra veien samtidig som de er i bruk.
Elveier innen 2015
Målet med de elektriske veiene er en roligere og mer miljøvennlig offentlig transport.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Planen er at det skal bygges en elektrisk vei på mellom 300 og 500 meter i Gøteborg i løpet av 2015.
– Ved å lade kjøretøy direkte fra veien reduserer vi miljøbelastningen fra bilparken. Vi er veldig glade for samarbeidet med Trafikkvärket, uten denne type samarbeid ville det ikke vært mulig å realisere prosjektet, sier Niklas Gustavsson , viseadministrerende direktør i avdelingen for bærekraft og offentlige anskaffelser i Volvo, som er en av leverandørene som skal være med i prosjektet.
Volvo ser for seg en løsning med induksjonslading, der batteriet i kjøretøyet lades hele tiden mens det er på veien.
Les også: Dette blir Norges første elbusser
Ledende på elveier
Induksjonslading skjer ved at en spole av ledende materiale skaper et vekslende elektromagnetisk felt i veien. I kjøretøyet sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.
– Gjennom dette prosjektet blir Sverige et av de landene i verden som har kommet lengst med utviklingen av elveier, sier Gunnar Malm, generaldirektør i Trafikvärket.
Målet med prosjektet, er ifølge Malm å tilegne seg kunnskap nok til å videreutvikle elveier slik at de blir fremtidens løsning for å nå den svenske regjeringens klimamål om å ha fossilfri bilpark i 2030.
Les også: Denne bussen har fire tonn batterier
Enorm utvikling
Tunge kjøretøy utgjør i dag en vesentlig del av den svenske transportenergien, og nesten alle tunge kjøretøy er drevet av fossilt brennstoff.
– Målet med prosjektet er at leverandørene skal utvikle og demonstrere elveier som en mulig metode for å redusere bruken av fossilt brensel i transportsystemet.
– Teknikkene for elveier har utviklet i løpet av de siste fem årene, og er nå moden for at noen av dem kan påvises og gjennomføres i de kommende årene, sier Malm.
Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7
Ulike ladekonsepter
I utgangspunktet var syv leverandører interessert i å teste ut elveier i Sverige. Trafikkverket har nå valgt ut fire leverandører som skal lage demonstrasjonsanlegg.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Minst to av disse vil bygge et virkelig demonstrasjonsanlegg i Gøreborg i løpet av 2015.
– De fire leverandørene som fremdeles er med i konkurransen er Volvo i Gøteborg, Scania, RUAB og Region Gavleborg, forteller prosjektleder i elveiprosjektet fra Trafikkverket, Lisa Silvermark.
Scania ønsker i likhet med Volvo å bygge induksjonsladere, mens RUAB og Region Gavleborg ser på ulike metoder for konduktiv lading.
– RUAB ønskre å satse på lading via en skinne i veien, mens Region Gavleborg ser for seg lading gjennom ledning i luften, forklarer Silvermark.
Positive til initivativet
De svenske myndighetene er svært positive til prosjektet.
– Disse testanleggene vil bli veldig viktige, om de viser seg å fungere så godt som de skal kan de føre til en betydelig reduksjon av klimautslipp fra tungtrafikken på veiene, sier direktør i energibyrådet i Gøteborg, Eirik Brandsma.
Les også: