I samarbeid med svenske energimyndigheter, Vianova og leverandører, ser svenske trafikkverket nå på mulighetene for å bygge elektriske veier i Sverige.
Formålet er at bussene skal kunne lades med strøm fra veien samtidig som de er i bruk.
Elveier innen 2015
Målet med de elektriske veiene er en roligere og mer miljøvennlig offentlig transport.


Planen er at det skal bygges en elektrisk vei på mellom 300 og 500 meter i Gøteborg i løpet av 2015.
– Ved å lade kjøretøy direkte fra veien reduserer vi miljøbelastningen fra bilparken. Vi er veldig glade for samarbeidet med Trafikkvärket, uten denne type samarbeid ville det ikke vært mulig å realisere prosjektet, sier Niklas Gustavsson , viseadministrerende direktør i avdelingen for bærekraft og offentlige anskaffelser i Volvo, som er en av leverandørene som skal være med i prosjektet.
Volvo ser for seg en løsning med induksjonslading, der batteriet i kjøretøyet lades hele tiden mens det er på veien.
Les også: Dette blir Norges første elbusser
Ledende på elveier
Induksjonslading skjer ved at en spole av ledende materiale skaper et vekslende elektromagnetisk felt i veien. I kjøretøyet sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.
– Gjennom dette prosjektet blir Sverige et av de landene i verden som har kommet lengst med utviklingen av elveier, sier Gunnar Malm, generaldirektør i Trafikvärket.
Målet med prosjektet, er ifølge Malm å tilegne seg kunnskap nok til å videreutvikle elveier slik at de blir fremtidens løsning for å nå den svenske regjeringens klimamål om å ha fossilfri bilpark i 2030.
Les også: Denne bussen har fire tonn batterier
Enorm utvikling
Tunge kjøretøy utgjør i dag en vesentlig del av den svenske transportenergien, og nesten alle tunge kjøretøy er drevet av fossilt brennstoff.
– Målet med prosjektet er at leverandørene skal utvikle og demonstrere elveier som en mulig metode for å redusere bruken av fossilt brensel i transportsystemet.
– Teknikkene for elveier har utviklet i løpet av de siste fem årene, og er nå moden for at noen av dem kan påvises og gjennomføres i de kommende årene, sier Malm.
Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7
Ulike ladekonsepter
I utgangspunktet var syv leverandører interessert i å teste ut elveier i Sverige. Trafikkverket har nå valgt ut fire leverandører som skal lage demonstrasjonsanlegg.


Minst to av disse vil bygge et virkelig demonstrasjonsanlegg i Gøreborg i løpet av 2015.
– De fire leverandørene som fremdeles er med i konkurransen er Volvo i Gøteborg, Scania, RUAB og Region Gavleborg, forteller prosjektleder i elveiprosjektet fra Trafikkverket, Lisa Silvermark.
Scania ønsker i likhet med Volvo å bygge induksjonsladere, mens RUAB og Region Gavleborg ser på ulike metoder for konduktiv lading.
– RUAB ønskre å satse på lading via en skinne i veien, mens Region Gavleborg ser for seg lading gjennom ledning i luften, forklarer Silvermark.
Positive til initivativet
De svenske myndighetene er svært positive til prosjektet.
– Disse testanleggene vil bli veldig viktige, om de viser seg å fungere så godt som de skal kan de føre til en betydelig reduksjon av klimautslipp fra tungtrafikken på veiene, sier direktør i energibyrådet i Gøteborg, Eirik Brandsma.
Les også: