Goliat-utbyggingen har møtt problemer på alle bauger og kanter. Mest kjent er alle feilene på selve plattformen, som er flere år forsinket og som har kostet et tosifret antall milliarder kroner mer enn planlagt.
Nå viser det seg at arbeidene som gjøres på land heller ikke går etter planen: Statens Vegvesen nektet å overta anlegget på fylkesvei 391, der elektroselskapet Siemens har gjort arbeid på vegne av Goliat-operatør Eni.
– Vi har vist til flere feil og mangler som ble påvist i forbindelse med befaringen på fylkesvei 391 ved overtakelsesforretning 4. november 2015, heter det i et brev til Siemens AS og Metier AS fra Vegvesenet.
Tre meter fra midten av veien
Historien er som følger: Da strømkabelen som skal delelektrifisere Goliat-feltet ble lagt, ble kabelen blant annet gravd ned i en kabelgrøft langs fylkesvei 391 i Finnmark.
Kabelen ble plassert inntil veien, og hadde akseptabel sikkerhetsavstand fra veien sett fra Vegvesenets side.
Men i henhold til operatørselskapet på Goliat, Eni, skal kabelen ha ligget for nært midtpunktet av veien, der det egentlig skal være tre meters avstand til eventuelle kabler.
Det bekrefter Eni Norge for Teknisk Ukeblad.
Dermed måtte Siemens sørge for å få akseptabel avstand mellom veien og kabelen. Da ble det billigere og enklere å flytte – eller sideforskyve – veien i stedet for kabelen.
– Det var snakk om sideforskyvning på mellom 20 centimeter og en meter, ifølge pressetalsmann Andreas Wulff i Eni Norge.
Han henviser for øvrig til Siemens for mer informasjon.
Fikk klager fra bilister
Statens vegvesen ved seksjonssjef for drift og vedlikehold Finnmark, Tor Inge Hellander, sier at det ble søkt om tillatelse til å legge kabel langs veien, noe Vegvesenet sa ja til.
– Siden kabelen lå for nært veien, søkte de om å flytte veien, omtrent mellom en halv meter og litt over en meter. Dette sa vi ja til under normale forutsetninger, forteller Hellander.
Totalt er det snakk om tre forskjellige delstrekninger på veien som totalt utgjør nær halvannen kilometer med vei: 1450 meter.
Men da arbeidene var ferdige og Statens vegvesen skulle overta veien igjen, var ikke resultatet bra nok.
Vegvesenet fikk blant annet tilbakemeldinger fra bilister om at veien ikke var god å kjøre på lenger.
– Da vi kom til overtakelse ble det avdekket en del feil. Det viktigste avviket går på helning på veien. Vanligvis skal veibanen være høyest på midten. Nå er det høyeste punktet et annet sted, opplyser Statens vegvesen.
Også et knippe andre mangler ble funnet, men de er nå ryddet opp i.
Vegvesenet har derfor sendt over et forslag til Siemens om at Vegvesenets asfaltentreprenør i området kan ta seg av de resterende arbeidene, mot at Siemens tar regningen.
– Vi venter på svar på dette nå, ifølge Hellander.
Liten del av totalprosjektet
Christian Jahr, informasjonssjef i Siemens, sier til Teknisk Ukeblad at det ikke er noen stor sak, slik de ser det.
– Det skulle være en sikkerhetsavstand på tre meter fra midten av veien. Årsaken er at dersom man skal utvide veien i en tenkt fremtid, skal man slippe å grave opp kabelen, da det er dyrt. Derfor flyttet vi veien på mellom 20 centimeter og 1 meter på relativt korte strekninger, sier Jahr.
Han sier at de nå skal få fikset helningen på veien, og at det vil bli marginale kostnader knyttet til dette.
– Totalrammen på kontrakten var på nær 250 millioner kroner. Hvis vi her snakker om noen tusen, så er det en svært liten del av totalprosjektet, sier Jahr.