Motorvegen, som ble åpnet for snaut to år siden med en prislapp på 1,35 milliarder kroner, har både i denne og fjorårets vinter hatt store telehiv.
Ifølge Budstikka.no har Statens vegvesen besluttet at deler av motorvegen skal graves opp på et punkt ved avkjøringen til Isi for å se hva som kan være årsaken til at telen har ført til humper i dekket.
– Vi ser på dette som en slags forskningsprosjekt. Vi forstår i dag ikke hvorfor dette har skjedd, sier ingeniør Arild Andenæs i Statens vegvesen. Han håper en nærmere studie av massene under asfalten kan gi svar på hvorfor den nye vegen ikke har tålt vinteren.


Arbeidet starter i slutten av mai
Gravearbeidene skal gjennomføres i løpet av siste uken av mai. Da blir vegen i retning mot Sollihøgda stengt fra utgangen av Skui-tunnelen og trafikken ledes inn på motgående kjørebane fordi anleggsområdet.
Men Arild Andenæs vil ikke love noen bedring der med det første.
– Vi vil rett og slett se tiden litt an. Der det er telehiv vil dette i noen grad gå tilbake. Men det er også under befaring tidligere påvist setningsskader, sier Andenæs til Budstikka.no.
-Ikke med lett hjerte
I slutten av mars da en delegasjon fra Statens vegvesen var på befaring for å undersøke skadene ble det satt opp fareskilt om humpete veg.
– Det er ikke med lett hjerte vi gjør dette på en så ny veg, sier Knut Gløersen som var veivesenets prosjektleder for E16.