T2

Gunn-Rita velger 29-er

– Motbakker går lettere.

TWENTYNINER: Gunn-Rita Dahle Flesjå sverger til 29'er.
TWENTYNINER: Gunn-Rita Dahle Flesjå sverger til 29'er. Bilde: Marius Maasewerd
2. juni 2012 - 09:00

Olympisk mester i terrengsykling, Gunn-Rita Dahle Flesjå, er overbevist om at 29-tommers hjul er best.

– Jeg gikk over til twentyninere for et par år siden. Nå sykler jeg på en mer teknisk avslappet måte, og det går lettere i bratte oppoverbakker, sier Gunn-Rita til Teknisk Ukeblad.

I tillegg til å ha høstet en rekke gjeve medaljer internasjonalt har Gunn-Rita vunnet Birken fire ganger.

– Ser du noen ulemper med twentyniners?

– Ja, man får litt tregere akselerasjon og en litt tyngre sykkel. En 29-er veier en halv kilo mer enn en 26-er.

Gunn-Rita sier at dersom hun skulle syklet UltraBirken ville hun brukt 29'er der også. Hun anslår at omtrent halvparten av konkurrentene hennes internasjonalt bruker 29-er.

Les også: Du trenger ikke dempegaffel i Birken

Birkenlegende roser 29-er

Moldenser og tidligere elitesyklist, Ole Kristian Silseth, er en av få som har deltatt i samtlige Birkebeinerritt.

Dessuten vant han det første Birken i 1993.

I år sykler Silseth både Landeveisbirken 3. juni, og den vanlige Birken 25. august.

– Jeg har skaffet meg en Diamant 29-er-sykkel som veier 6840 gram, og den egner seg ypperlig til Birken. For fem år siden var det umulig å få en 29-er på under 11 kilo, sier Silseth til Teknisk Ukeblad.

Silseth betalte 50 000 kroner for sykkelen, men legger til at man kan få en lignende sykkel til halve prisen hvis man er villig til å gå opp en kilo.

– Selv om 29-ere har vært tilgjengelige lenge er det først nå at ramme og gaffel er blitt såpass lette at det virkelig lønner seg. På skogsbilveier og kjerreveier er 29-er helt suverent. Skal du ha ny terrengsykkel bør du kjøpe en 29-er hard-tail (uten demping bak, journ. anm.)

– Sykkelglede viktigst

I Landeveisbirken bruker Silseth en landeveissykkel med ekstra dekktykkelse. Han mener at på grunn av den labre norske veistandarden kan et landeveisritt ligne mye på et terrengritt.

– Landeveisbirken går på sekundærveier med mange hull og ujevheter, advarer Silseth, som både har deltatt i Tour de France og har vært landslagstrener for terrengsyklistene.

– Det viktigste med sykling er uansett å ha det morsomt og nyte turen. De som sykler Birken på fem timer har bredere glis enn de som kommer i mål blant de fem beste, sier Silseth.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

TEST: Nike+ FuelBand

Denne sykkelen har trådløse bremser 

13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 arbeidsplasser  

BILDESERIE: Olympisk byggeplass i London 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.