Titusenvis av Oslo-borgere opplevde kalde døgn etter at en entreprenør gravde over en fjernvarmeledning midt i Oslo sentrum 12. februar i år.
Det tok to dager før Hafslund varme greide å gjenopprette normal drift, blant annet på grunn av flere følgelekkasjer i fjernvarmenettet.
Både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Beredskapsetaten i Oslo kommune skal nå ettergå hendelsen.
– NVE ser alvorlig på at deler av hovedstaden var uten fjernvarme i en lengre periode og ønsker å gjøre en nærmere gjennomgang av hva som skjedde og hvordan slike hendelser kan forebygges i fremtiden, sier avdelingsdirektør for tilsyn og beredskap i NVE, Ingunn Åsgard Bendiksen i en melding.
Oppvaskmøte
Ifølge Hafslund berørte hendelsen totalt 29 380 boenheter. Sykehjem, barnehager, næringsbygg og andre viktige samfunnsinstitusjoner som departementer og Høyesterett ble rammet.
Beredskapsetaten i Oslo kommune har innkalt Hafslund til et oppvaskmøte i starten av mars.
Etatsleder Jon Birger Berntsen opplyser til Teknisk Ukeblad at Hafslund selv ba om et møte for å ettergå hendelsen før etaten rakk å ta kontakt.
I tillegg til Hafslund og Beredskapsetaten, skal Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten og Bymiljøetaten delta på møtet.
Les også: Derfor rant 4000 kubikkmeter vann ut fra Akersgata
Ny tilsynssak
NVE oppretter nå tilsynssak mot Hafslund Varme, til tross for at det ikke er lenge siden direktoratet avsluttet et tilsvarende tilsyn i konsernet.
I fjor gjennomførte NVE tilsyn etter at rundt 1000 personer på Bjørndal i Søndre Nordstrand var uten varme i ti minusgrader en lengre periode i 2012.
Den gangen tok det over et døgn før årsaken til forsyningssvikten ble oppdaget: En sprekk som følge av rust i et 30 år gammelt fjernvarmerør.
Tilsynsrapporten viser at det ikke bare er mindre energiselskap som sliter med å etterleve regelverket for sikkerhet og beredskap i energiforsyningen. Rapporten konkluderte med totalt ni såkalte avvik, det vil si brudd på regelverket.
– Funnene vi fant i fjor var vesentlige, og direkte relevante til denne nye sitasjonen. Blant annet holdt ikke selskapets risiko og sårbarhetsanalyse mål, og de manglet rutiner for evaluering av ekstraordinære hendelser, sier beredskapssjef Arthur Gjengstø til Teknisk Ukeblad.
Tilsynet avdekket at Hafslund ikke hadde dokumenterbar oversikt over nødvendig kompetanse hos innleid personell.
Kunne ikke transportere nødaggregat
Hafslund manglet også transportmuligheter for et mobilt nødaggregat (10 MW, red. anm) som kunne sørget for varmtvann til enkelte bygg på Bjørndal.
– Det var en sentral tilgjengenlig i Drammen, men den kunne ikke transporteres, sier seniorrådgiver Ingvild Vaggen Malvik.
NVE skal nå sjekke om Hafslund håndterte fjernvarmesvikten i februar etter kravene i lovverket, og om konsernet ga god nok bistand og informasjon til kundene som mistet varmtvann og varme.
– Vi skal se på selskapets risikovurderinger, tilgang på ressurser, materiell og personell til å håndtere en slik situasjon. Vi vil også se på bemanning, kompetanse og håndteringsevnen til Hafslunds driftssentral, sier Gjengstø.
Evaluerer seg selv
Hafslund mener selv det er helt naturlig at NVE følger opp svikten i fjernvarmeforsyningen 12-14. februar.
– Det er av interesse for alle involverte parter å få belyst alle sider av denne hendelsen. Hafslund ser på det som skjedde med stort alvor og vi har iverksatt egen evaluering. Vi vurderer også tiltak for å forhindre tilsvarende hendelse i fremtiden, skriver informasjonssjef Truls E. Jemtland i Hafslund Varme i en epost til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Fjernvarmen i Oslo blir stadig mer fornybar