Gleden er stor i Sandefjord. Oleon har 32.500 kubikkmeter ulovlig avfall fra DVS på 12 tanker. Det lover Halliburton å fjerne så snart det er mulig. Problemavfallet følger med på kjøpet av DVS Norge.
– Jeg føler meg veldig komfortabel med at Halliburton har overtatt forpliktelsene om å fjerne avfallet på en trygg og forsvarlig måte. Deres folk viser en helt annen holdning og kompetanse enn vi har sett hittil, sier administrerende direktør i Oleon, Jan Rørvik Johnsen til Teknisk Ukeblad.
Innen året er omme skal tankene være tømt, selv om Johnsen håper det kan skje enda raskere.
Les også: DVS rekker ikke fristen
Frykter Klif-kluss
Oppkjøpet av DVS Norge skal godkjennes av Konkurransetilsynet. Behandlingstiden er cirka tre uker.
Oleon har fått varsel fra Klima og forurensningstilsynet (Klif) om at de kan bli pålagt et større ansvar for å tømme tankene.
– Nå håper jeg de ikke vil komme med det pålegget. Vi jobber nå sammen med Halliburton og lager en handlingsplan slik at vi kan sette i gang fjerning av avfallet den dagen oppkjøpet er godkjent, sier Johnsen.
Oleon og Halliburton har hatt en rekke møter. Ansvarlig for kvalitetssikring hos Oleon, Erik Røyeng, håper Halliburton kan få fjernet tankene raskt.
– De er i hvert fall veldig kompetente og viser evne og handlingskraft, sier han.
Les også: Klif anmelder selskaper for lagring av farlig avfall
Eksplosivt
DVS Norge tok i flere år i mot større mengder avfall fra oljebransjen enn de hadde kapasitet til å behandle. Det er ulovlig.
Avfallsbransjen har omvendt økonomi, det vi si at DVS får betalt for å ta i mot, men plikter å destruere avfallet forsvarlig.
Oleon leide ut 12 tanker til DVS, men var ikke kjent med at det dreide seg om farlig avfall.
Bellona avslørte forholdene på våren, som kulminerte med eksplosjon om bord på Mar Cristina 30. august i fjor. Skipet var leid inn for å starte fjerning av det ulovlige avfallet.
Etter den tid har det skjedd lite konkret, men kommet mange brev og pålegg til DVS Norge.
Les også: Råttent spill om farlig avfall
Kjøper seg kapasitet
DVS Norge har bygget opp et stort mottaks- og behandlingsanlegg for boreavfall fra oljeindustrien på Mongstad.
Både teknisk og økonomisk har DVS slitt, selv om ledelsen hevder at renseteknologien skal fungere godt og kapasiteten mot slutten av 2011 skulle være opp mot 100 prosent.
Halliburton holder på å bygge seg opp innen behandling av boreavfall i Norge.
Det er først og fremst anlegget på Mongstad selskapet er ute etter.
Halliburton har etablert seg på Tananger utenfor Stavanger og kompletterer med anlegget på Mongstad utenfor Bergen.
Kjøpesummen er ikke kjent.
Les også: – Oljeselskapene må ha hovedansvaret
Danmark
Kommunikasjonssjef Anne Sesilie Tekfeldt i Halliburton er ikke kjent med hva de skal gjøre med avfallet fra Oleon, annet enn at det vil bli sendt til godkjente anlegg i inn- og utland.
DVS Norge hadde eksporttillatelse for inntil 15.000 m3 til Danmark for behandling blant annet hos Kommunekemi.
Halliburton regner ikke med å overta den, men vil benytte egne tillatelser.
DVS Norge ble etablert i 2009 og leide tanker og anlegg fra Stena Miljø på Mongstad. DVS Norge mottar hovedsakelig boreavfall fra Statoil. DVS er et dansk vannbehandlingsselskap.
Les også: Oleon styres mot avvikling
Strategisk
Thomas Larsen, avdelingsleder i Halliburton, sier at DVS-kjøpet faller inn i selskapets strategi om å tilby hele tjenestespekteret til oljeselskapene.
Halliburton bygger et anlegg for behandling av borkaks i Risavika. De vil også ha kapasitet til å ta i mot prosessert vann, slopvann og andre væsker.
– I utgangspunktet er det temmelig lik teknologi for behandling, det vil si flotasjon, separasjon i sentrifuger, organisk behandling samt termisk, opplyser Larsen.
Gjenbruk
DVS Norge på Mongstad har langt større kapasitet til å behandle forurensete væsker, og noe mindre på borkaks. Dermed vil Risavika og Mongstad utfylle hverandre.
Han sier at de prøver i størst mulig grad å gjenvinne blant annet borkaks.
Larsen bekrefter at de har jobbet med Oleon allerede for å lage en plan for sikker fjerning av avfallet på deres tanker.
– Det vil bli skipet ut på egnete skip og sendt rett til behandlingsanlegg i inn- og utland, seir Larsen.
Les mer om Oleon-saken:
Bekymret for sikkerhet – utsatte lasting
– Eksplosjon skjedde ikke under lasting