– Et av de beste minnene etter oppholdet på Kennedy-romsenteret i Florida var å sende opp en selvbygget rakett fra Launchpad 39A. Det er samme utskytningsrampe som ble brukt til Apollo 11 og en rekke andre Apollo- og Space Shuttle-oppdrag, sier Fredrik Aarrestad.
My Little Rocket
Raketten ble kalt My Little Rocket og hadde med seg en maskot, nærmere bestemt en enhjørning.
Aarrestad er av få nordmenn som søkte og kom inn på romprogrammet ved Nasa Kennedy Space Center i Florida.
International Space University sto bak det ni uker lange kurset med forelesninger, foredrag og praktisk opplæring i romrelaterte temaer.
Les også: Bli med inn i Kennedy Space Center
Mistet tellingen over astronauter
– Jeg søkte på programmet fordi jeg så på det som en inngangsbillett for å kunne jobbe med det jeg interesserer meg mest for, nemlig romfart, og ikke minst for å møte mange nye mennesker som deler mine interesser.
Ifølge ham selv står han igjen med mange gode kontakter og verdifull kunnskap om romfart.
– Jeg og mine medstudenter på kurset traff for eksempel «Bill Nye the science guy», som er en av USAs mest kjente og likte foredragsholdere om populærvitenskap. Vi hilste på og diskuterte romfart med mange astronauter. Jeg har mistet tellingen over hvor mange, det må ha vært minst 11.
Til sammen 131 studenter fra 31 nasjoner deltok i programmet.
Les også:
Se astronautenes ti mest legendariske bilder
Felix Baumgartner brøt lydmuren i romdrakt
Holdt foredrag for Nasa
Aarrestad rakk også å skrive og publisere en rapport om verdensrommet og utdanning sammen med 30 andre studenter.
– Det var en analyse av hvilke problemer som eksisterer i dagens realfagsprogrammer og hvordan implementering av romfart kan løse eller bedre disse problemene. Jeg holdt sluttforedraget for gruppen foran flere ledere i Nasa og ledere for deres utdanningsprogram, sier Aarrestad.
Foredraget og rapporten fikk den høyeste karakteren A. Gruppen avslørte at majoriteten av dem som jobber med romfart i dag i stor grad blir påvirket av foreldre. Deretter kommer lærere.
– Jeg er unntaket fra den regelen. Foreldrene mine var mest opptatt av å ikke dytte meg i noen spesifikk retning så lenge jeg endte opp med å gjøre noe fornuftig.
Lærte om romfart på Youtube
– Interessen for både romfart og vitenskap oppstod da jeg oppdaget ulike forfattere av populærvitenskap via Youtube. Typiske eksempler på disse var folk som Neil deGrasse Tyson, Car Sagan, Richard Dawkins og Brian Cox.
Med andre ord var det forelesninger, debatter, intervjuer og foredrag holdt av disse som gjorde Aarrestad interessert i romfart.
Han tror mer kunnskap om romfart kan bidra til forbedring av realfagsutdannelsen.
– Romfarten tar ulike realfag til sitt ultimate klima, hvor de dypeste og mest interessante spørsmål stilles, og hvor kun nye og kreative måter å tenke på kan besvare dem. Nettopp disse faktorene er mangelvarer i dagens undervisning.
Romfart kan benyttes til å inspirere og lære, mener Aarrestad.
Les også: Verdensrommet kan kurere matteangst
Ingeniørkunnskap til andre
Selv om han tar studier innenfor økonomi og administrasjon på Handelshøyskolen ved Universitet i Stavanger, vil Aarrestad jobbe mer og lære mer om romfart.
– Jeg ønsker å jobbe med kartlegging og analyse av både de samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske verdiene og mulighetene som romfarten og vitenskapen generer. Jeg er personlig veldig engasjert og interessert i også å kommunisere disse verdiene, og dermed øke folks bevissthet om hvor viktig romfarten er for alle.
Angie Bukley, visepresident for International Space University, legger vekt på at mange som deltar på programmet ikke har ingeniørbakgrunn.
– Vi oppfordrer folk som ikke er ingeniører til jobbe med ingeniørrelaterte oppgaver. Ikke alltid gjør det du er god til, prøv også å gjøre noe nytt, sier Bukley på nettsidene til programmet.
Les også:
Her kan du følge livet på romstasjonen live