For 12 år siden var Ian Wright med på å grunnlegge Tesla Motors, et selskap de aller, aller fleste kjenner i dag.
Nå er han klar med sitt nye prosjekt - å elektrifisere drivstoffslukende lastebiler. Det skriver Associated Press.
Lager drivlinjer
Wrights nye selskap er kalt Wrightspeed, og lager ikke hele lastebilen, men hybrid-elektriske drivlinjer som kan installeres på lastebiler og vogntog.


– Vi sparer mye på drivstoff. Vi sparer mye på vedlikehold og vi gjør det enklere å overholde utslippskravene, sier Wright til AP. Han forlot Tesla allerede i 2005, en god stund før selskapet tok ordentlig av.
Drivlinja til Wrightspeed består av en elmotor, et batterisystem og en strømgenerator som kan kjøre på alt fra diesel til Jet A-drivstoff og naturgass, og som lader batteriet underveis.
Lastebilen kan kjøre på batterikraft i snaut 50 kilometer før generatoren slår inn. Det skal gi rundt regnet en halvering av drivstofforbruket, og en ekstra bonus er at bilene blir mer stillegående.
Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Billigere enn en ny
Wrightspeed har først og fremst skapt interesse blant selskaper som slåss for å møte Californias nye og strengere utslippsstandarder, men som ikke ønsker å bytte ut hele lastebilen.
Det koster mellom 150.000 og 200.000 dollar å bytte til en elektrisk drivlinje fra Wrightspeed, mens en ny søppelbil for eksempel koster rundt 500.000 dollar, skriver AP.
– Du kan ta lastebilen som du har investert alle disse pengene i og som fortsatt er i god stand, bytte til vår drivlinje og vips har du en lastebil som møter utslippskravene, sier Wright.
Selskapet jobber også sammen med leveringsselskapet FedEx for å oppgradere deres bilflåte.
Les også: Danske myndigheter advarer mot å lade elbilen fra stikkontakt hjemme


– Det neste store
For øyeblikket har selskapet hans rundt 25 ansatte, men de planlegger å utvide til 250 i løpet av de neste tre årene.
.png)

Nå planlegger de å flytte til en gammel flyhangar i en nedlagt marinebase i Alameda.
Wright sier han tror elektriske lastebiler kan gjøre mer for å redusere klimautslippene enn personbiler.
– Det de (Tesla, journ. anm.) har gjort er fantastisk, men det vi gjør er det neste store. Det er enda bedre, sier Wright til AP.