Alle de 13 omkomne er identifisert etter helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland. God informasjon fra fartøyets «svarte bokser» gir håp om at de pårørende skal få svar på hvordan tragedien kunne skje.
Data- og taleregistratoren fra helikopteret som styrtet ved Sotra, er avlest, og informasjonen er av god kvalitet, opplyser Statens havarikommisjon for transport (SHT).
Den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) har bidratt med ekspertise, og dataene er sendt tilbake til Norge for analyse.
- Les også: I 2012 ble Super Puma satt på bakken og utbedret. Norsk turbindesigner advarte mot løsningen
Navnene frigitt
Politiet har i samråd med de pårørende frigitt alle navnene på de omkomne etter helikopterulykken ved Sotra.
De omkomne er Arild Fossedal (43), Odd Geir Turøy (54), Otto Mikal Vasstveit (54), Behnam Ahmadi (54), Kjetil Wathne (51), Iain Andrew William Stuart (41), Ole Magnar Kvamme (60), Michele Vimercati (44), Espen Samuelsen (35), Silje Ye Rim Veivåg Krogsæther (32), Lyder Martin Telle (57), Olav Bastiansen (57) og Tommas Helland (50).
Olav Bastiansen var pilot og kaptein for CHC Helikopter Service. Han var leder for fagforeningen Helikopter Service Flygerforening i mange år og engasjert i internasjonalt fagforeningsarbeid for å ivareta piloters rettigheter og forbedre sikkerheten offshore.
– Olav var en type som tok rommet. Han var lynende intelligent, og han var alltid klar og tydelig med sine meningers mot. Olav har satt dype spor etter seg i CHC. Det rommet han fylte, står nå tomt, skriver selskapet.
– Stor lidenskap for yrket
Den andre piloten, Michele Vimercati, beskrives som svært dedikert og profesjonell.
– Han vil huskes som en ærlig og åpen mann med stor lidenskap for yrket sitt og for alt han var interessert i på fritiden, skriver CHC Helikopter Service.
Statoil-sjef Eldar Sætre besøkte mandag de ansatte på Gullfaks B i Nordsjøen. Helikopteret som styrtet, var på vei med arbeidere fra denne plattformen.
– Jeg er veldig stolt over den omsorgen og det samholdet vi fikk se på Gullfaks, fortalte konsernsjefen etter å ha landet på Stavanger lufthavn.
Han lover å stille alle ressurser til rådighet i granskningen av ulykken.
– Vi kan aldri fjerne all risiko, men vi må alltid gjøre det vi kan for at folk skal føle seg trygge på jobb. Sikkerhet settes aldri opp mot pris i våre valg av helikopterleverandører, sa Eldar Sætre.
– Ikke samme feil
Ulykkeshelikopteret hadde ikke samme feil som oppsto i 2012 med denne helikoptertypen, opplyser produsenten til VG.
I 2012 var det to havarier i løpet av fem måneder med den samme helikoptertypen – kjent som Super Puma. Begge helikoptrene hadde en sprekk i en aksling i girkassen, omtalt som «bevel gear vertical shaft».
Pressetalsmann Guillaume Steuer i Airbus Helicopters vil ikke gå nærmere inn på hva som kan være en forklaring på havariet.
– Jeg kan dessverre ikke gi noe mer informasjon om hvilken kunnskap vi sitter med. Jeg kan bare vise til at det ble foretatt endringer etter 2012-hendelsene på helikopterets «vertical shaft» og at det vi har sett, utelukker en link til denne hendelsen, sier pressetalsmannen.
Det gjør at Airbus ikke mener det er grunn til å sette helikoptertypen på bakken, men av hensyn til de berørte og i respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia har produsenten valgt å stanse kommersielle flyginger med disse helikoptrene.