Ineffektive, miljøfiendtlige batterier er en snublestein på veien mot grønnere energisystemer.
Derfor har Energimyndigheten satt av 205 millioner kroner til batteriforskning de neste syv årene.
Batterifond
Frem til 2009 var salget av batterier avgiftsbelagt i vårt østlige naboland. Pengene fra denne avgiften skulle gå til innsamling, gjenvinning og informasjon om miljøfarlige batterier.
Imidlertid ble det 800 millioner svenske kroner til overs, og disse pengene utgjør i dag et eget batterifond.
Gjennom det såkalte Batterifondsprogrammet skal den svenske Energimyndigheten de neste syv årene dele ut 205 millioner fra dette fondet til forskning på bedre, mer effektive og holdbare batterier.
– Det er egentlig få begrensninger. Alle typer batteriforskning rettet mot gjenbruk eller gjenvinning, eller batterier til kjøretøy støttes, sier Greger Ledung hos Energimyndigheten til Teknisk Ukeblad.
Programmet skal støtte forskning på kostnads-, energi- og miljøeffektiv gjenvinning av alle typer batterier. Det skal også muliggjøre forskning på mer kostnadseffektive energilagre, både for kjøretøy og stasjonære installasjoner.
Les også: Slik skal elbilbatteriene bli bedre
Gjenvinning og kjøretøy
Batterifondsprogrammet ble startet opp første mars i år, og skal avsluttes samme dato i 2020. Målet er at programmet både skal skape nye tekniske løsninger og produkter, og styrke Sveriges posisjon innen utvikling av batteriteknologi.
Den første utlysningen fra programmet er på opp til 65 millioner kroner, og løper frem til 2017. Utlysningen gjelder forskning på miljøvennlige og kostnadseffektive gjenvinningsmetoder, samt batterier til bruk i kjøretøy.
Energimyndigheten ønsker seg forskningsprosjekter med sterk tilknytning til næringslivet, siden dette kan gjøre det enklere å spre og videreutvikle forskningsresultatene.
Imidlertid kan det søkes om støtte til både umodne teknikker, der hovedutfordringene er knyttet til grunnleggende forskning, og mer modne prosjekter, som er betydelig nærmere kommersialisering.
Ønsker synergieffekt
– Vi vil gjerne få til synergier mellom ulike bransjer som for eksempel kjøretøyprodusenter og kraftindustrien. Batterier er jo en nødvendig ressurs både for elektriske kjøretøy og for smarte nett. Når man vrir kraftproduksjonen over på fornybar energi som vind og solkraft, trengs det energilagring også stasjonært. For eksempel kan det være mulig å anvende brukte batterier fra kjøretøy til stasjonær energilagring. Dette trengs det mer forskning på, sier Ledung.
Utlysningen er bare åpen for svenske forskningsinstitusjoner, men Ledung er ikke fremmed for grenseoverskridende prosjekter.
– Pengene må brukes på svensk jord, men vi vil veldig gjerne se samarbeidsprosjekter med norske institusjoner, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: