Aker Solutions har designet og patentert et nytt boligkvarter for skipsformede FPSO-er (Floating Production, Storage and Offloading) som bedrer sikkerhet, sikrer dagslys til kabiner, og som skal være gunstige ved operasjoner i sub-arktiske og arktiske områder hvor det kan være risiko for blant annet akkumulering av is og snø.
Konseptet kalles «BILQ» (Bow Integrated Living Quarter), og innebærer som navnet sier at boligkvarteret er integrert i baugen på enheten. I tillegg er det lagt til rette for at arbeiderne skal få kunstig dagslys når det egentlig er stummende mørke gjennom et sentralisert atrium.
Dessuten vil BILQ-konseptet føre til en betydelig økt avstand mellom prosessområde og boligkvarteret, noe som reduserer eksplosjonsfaren, samt sikre skipets evne til å dreie med været og redusere behov for ekstra thrusterkraft.
Reduserer ising og snø
Sjef for FPSO-produkter i Aker Solutions, Børre Knudsen, sier til Teknisk Ukeblad at hovedideen er å få alt som har med boligmodulen å gjøre så langt bort fra «turret» (dreiehode, rød sylinder på bildet, red.anm) som overhodet mulig.
– Men samtidig som man ønsker at turreten skal være plassert så langt frem som mulig for å få værhaneeffekten, ønsker man altså å ha boligkvarteret så langt unna turreten som mulig. Med dette designet får man en god avstand, samt en fysisk barriere mellom turret og boligkvarter, sier han.
Boligkvarteret er derfor lagt inn i baugen. Men foran boligkvarter på tradisjonelle FPSO-er har det vært utfordringer med ising.
– Designet på BILQ reduserer mengden ising og snø i dette området. I tillegg er livbåtene integrert slik at de er mye mer beskyttet. Også evakueringsgangveiene er mer beskyttet.
Forbedrer livet om bord
Her er det også tilrettelagt med et atrium, der man skal kunne sikre «dagslys» til kabinene i mørketiden.
– Siden det er stup mørkt halve året i Barentshavet, er det tilrettelagt for kunstig dagslys til kabinene som ligger rundt atrium, sier Knudsen.
Danielle Sales Myrhaug, som står bak det arkitektoniske, sier at dette gjør noe med det psykiske med de som er på jobb.
– Det forbedrer livet om bord. Når man jobber 12 timer om dagen i fjorten dager, trenger man litt variasjon, sier hun.
- 1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner
Kan rømme fra isfjell
Oljeindustrien beveger seg gradvis lenger nordover. Goliat nærmer seg etter alt sigende produksjonsstart. Statoils Castberg-prosjekt ligger på vent. Lundin er aktive i området på Lopphøgda, med to betydelige funn i Alta og Gohta. OMV har sitt Wisting-funn.
I tillegg beveger man seg med 23. konsesjonsrunde enda lenger, både nordover og østover. Men det er ikke uten utfordringer.
Her kan det også være fare for at man støter på isfjell. Det er det en løsning på med BILQ, ifølge Knudsen.
– Der det er fare for isfjell har vi en frakoblingsløsning. Det betyr at vi kobler fra risersystem og forankringssystem. Samtidig har vi thrustere, som gjør at vi kan kjøre bort fra isfjellet og koble seg opp igjen.
– Det er en stor fordel med å ha «shipshaped» FPSO, sier han.
- TU-leserne har talt: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer
Rustet til å levere
Knudsen sier videre til Teknisk Ukeblad at de gjennom 20 års operasjonell erfaring med FPSO-er i Norge, deriblant på Haltenbanken, nå har kunnet optimalisere konseptet ytterligere og klargjøre seg for kaldere og mørkere områder.
– Det er imidlertid viktig å være klar over at for den sørvestlig del av Barentshavet er både bølger og vind mindre enn for eksempel i Norskehavet hvor Åsgard A FPSO, Norne FPSO og Skarv FPSO operererer.
– Temperaturen er noe lavere i denne del av Barentshavet, men operasjonelle erfaringer fra Norskehavet er relevante. Når vi beveger oss opp i områdene som er lyst ut i 23. konsesjonsrunde, særlig i nordøst, så blir dette med ising og temperaturer en enda større utfordring. Da kan BILQ-løsningen være et meget godt alternativ, sier han.
Han sier – på generelt grunnlag – at dersom det skulle komme en utbyggingsplan for ett av funnene i Barentshavet, er den nye FPSOen mer eller mindre ferdig designet.
– FPSO vurderes på alle feltene i Barentshavet. Om ikke det blir rørledning til land, så blir det en offshore-løsning. Vi er rustet til å levere en slik dersom det blir en utbyggingsbeslutning. Det er ikke materialisert ennå, men det lar seg veldig greit gjøre, sier han.
- Hold deg godt fast: