Elracerbilen «Gnist» har en elmotor montert i hvert hjul på 35 kW hver, og bruker drøye 2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.
Ifølge studentgruppen Revolve NTNU, som står bak bilen, er det Nordens første firehjulsdrevne elbil.
Med omkring 188 hestekrefter og superlett konstruksjon i karbonfiber, som gjør at bilen kun veier 175 kg, kan den utfordre de fleste på akselerasjon.
Det er også planen, når studentene til sommeren deltar i det som er verdens største ingeniørkonkurranse, Formula Student.
- Les også: Denne racerbilen gir 20 nye ingeniører
Designer nesten alt selv
Racerbilen ble avduket på et arrangement i Trondheim i dag. Det er den femte bilen som er utviklet og bygget av studentene på NTNU.
I alt 55 studenter fra 13 forskjellige studieretninger har jobbet både dag og natt i åtte måneder for å å gå fra blanke ark til en ferdig bil.
Med unntak av noen få deler, designer studentene alt på bilen helt selv.
– Vi har lagt ned utallige timer på å gjøre dette så heftig som mulig. En av våre samarbeidspartnere kommenterte nylig at delene våre er mer komplekse enn mye av det du finner i Formel 1. Det er kult, og understreker at dette er Norges mest høyteknologiske studentprosjekt, sier kommunikasjonsansvarlig for Revolve NTNU, Paul Huynh, i en pressemelding.
- De har kuttet tusenvis av ansatte: Likevel er det her ingeniørstudentene helst vil jobbe
– Vi har store ambisjoner
Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og utvikle en fullblods racerbil, alt i løpet av et år.
I fjor kom NTNU-laget på 4. plass i Formula Student.
– Elbilen vår bruker drøye 2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Et av lagene vi konkurrerer mot satte verdensrekord fra 0-100 for elektriske biler med 1,776 sekunder i fjor. Vi har store ambisjoner om å slå dem, samt de andre lagene i konkurransen, i år, påpeker Huynh.
I tillegg til rundetid og akselerasjon, bedømmes studentene også på design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplaner og markedsføring.
I år deltar NTNU-laget på Silverstone i England, Red Bull Ring i Østerrike og Hockenheimring i Tyskland.
Må gjennom intervju for å bli med
Racerbilprosjektet er nå blitt så populært at studenter må sende inn søknad og gå gjennom intervjurunder før de blir tatt opp som en del av teamet.
Prosjektet ble startet av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av.
– Her lærer vi virkelig å omsette utfordrende teori til praktiske løsninger. Prosjektplanlegging og tverrfaglig teamarbeid er bare noen av utfordringene vi møter ved siden av å bygge bilen. Læringsutbyttet er enormt, sier prosjektleder Roy Iversen.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt er racerbilbyggingen nå blitt et eget fag på NTNU. Studentene som er med på prosjektet får 15 studiepoeng, som teller mot ingeniørgraden.
- Mistet jobben som prosjektingeniør: Nå er han slushgründer