Et depositum på 5000 dollar og en cirkapris på 1,3 millioner kroner for en bil som ennå ikke er satt i produksjon, skremmer ikke.
Ferdinand Motor AS har allerede tatt imot to bestillinger på den kommende ladbare hybriden Fisker Karma. Selskapet har også startet annonsering på finn.no .
Drahjelp fra Tesla
– Dette er biler vi har fått tilgang på. Denne uka skal vi i møter med Nellemann i Danmark som har ansvaret for det nordeuropeiske forhandlernettverket. Jeg har tro på at vi deretter kan bli autorisert forhandler, forteller Gunnar Birkenfeldt som er daglig leder i Ferdinand Motor.
Bilforretningen i Bergen har gjort seg kjent gjennom salg av supersportsbiler, deriblant elbilen Tesla Roadster. Selskapet er nå i ferd med å levere de siste seks av i alt elleve solgte.
– Jeg merker tydelig at responsen Fisker Karma har fått henger sammen med den store interessen for Tesla, sier Birkenfeldt.
Les også: – Se på meg, Petter!
– Tesla gir meg elektrisk sjokk
Snuser på Think
Han legger ikke skjul på at han synes Fisker Karma er en vel så interessant bil som Tesla Roadster:
– Jeg har fått se bilen på nært hold både i Genève i mars og på en privat visning i Danmark nå i juli. Og jeg må si at bilen gjorde et voldsomt inntrykk. Den har et perfekt ytre og er også veldig gjennomført innvendig. Den virker som et skikkelig bygg, forteller Birkenfeldt.
Den ladbare hybriden skal produseres hos Valmet Automotive i Finland – side om side med Think City.
Les også:
«Dansk» super-elbil kan bli finsk
Denne linken har fått Birkenfeldt til å tenke:
– Jeg ser jo at de kan trenge et nytt distribusjonsapparat når de kommer i gang med produksjonen igjen, og Think er selvsagt interessant for oss. Selv om vi har mye råflott stående på gulvet her, passer Think likevel inn i vår profil om å fronte alternative biler, mener han.
0,35 l/mil – 83 g CO2/km
I forbindelse med Frankfurt-messen som starter i neste uke, har Fisker i dag offentliggjort forbruks- og utslippstall for Karma.
Ifølge målinger som er gjort hos SAE (Society of Automobile Engineers) i USA, vil Karma ha et drivstofforbruk på 0,35 liter per mil og et CO2-utslipp på 83 gram per kilometer.
Ikke verst fra en bil som har 300 kW (402 hk) på bakhjulene. Denne effekten distribueres av to elmotorer, en på hvert bakhjul, mens litiumionebatteriene på 22 kWh fra EnerDel får strøm fra en toliters bensinmotor med turbo og 197 kW. Samlet dreiemoment oppgis til svimlende 1300 NM.
Akselerasjonen oppgis til seks sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er 200 km/t.
Håper på avgiftslette
Cirkaprisen Ferdinand Motor opererer med er 1,3 millioner kroner. Det er med utgangspunkt i dagens avgifter for parallellhybrider uten lading som har et lite vektfradrag, men ellers må punge ut for effekt og vekt i motsetning til de rene elbilene som Tesla Roadster.
Imidlertid håper Birkenfeldt at myndighetene kommer med et nytt avgiftsregime der ladbare hybrider med aggregat, som Fisker Karma, kommer billigere ut.
– Dette er tross alt en bil du kan pendle til og fra jobb med uten å forbrenne en eneste liter bensin, påpeker Birkenfeldt.
Han viser til at litiumionebatteriene holder til en rekkevidde på 80 km med kun el, i såkalt «stealthmode». Med bensinaggregatet i sving, har Fisker Karma en rekkevidde på 48 mil.