Datatap er ikke bare ubehagelig, det kan også medføre betydelige kostnader for bedriftene.
Blant virksomhetene i en undersøkelse som nylig ble foretatt av amerikanske Kroll Ontrack kom det fram at 27 prosent av bedriftene hadde opplevd at siste datatap hadde ført til at arbeidsprosesser stoppet opp, takket være manglende sikkerhetsrutiner og/eller ineffektive gjenopprettingsløsninger. Dette skriver selskapet på sine nettsider.
Kroll Ontrack har spesialisert seg på å gjenskape data fra defekte harddisker og SSD-er, og kjøpte for en tid tilbake norske Ibas AS på Kongsvinger.
Selskapet har i mange år vært ledende i Norden innen datarekonstruksjon, datasletting og dataetterforskning.
Mest harddiskkrasj
I undersøkelsen kommer det videre fram at 72 prosent av respondentene oppgav at de hadde opplevd datatap i en eller annen sammenheng.
I to tredjedeler (66 prosent) av de ferskeste tilfellene skyldtes datatapene krasj av harddisk eller SSD, eller andre maskinvarerelaterte årsaker. 14 prosent oppgav at datatapene skyldtes personlige feil, mens seks prosent var relatert til programvarefeil.
Videre oppgav 15 prosent av de ansatte i virksomheter at de hadde tapt personlige data fra arbeidsmaskinen, mens sju prosent oppgav at de hadde tapt virksomhetsrelaterte data fra hjemme-PC-ene sine.
Gode rutiner for sikkerhetskopiering er med andre ord ikke bare viktig på virksomhetens servere, men også lokalt.
Les også: Norske bedrifter ble utsatt for 50 «alvorlige» dataangrep i 2013
Både harddisker og SSD-er feiler
71 prosent av de siste krasjene i virksomhetssegmentet var knyttet til harddisker, mens ti prosent var relatert til SSD-er.
Med tanke på at SSD-er foreløpig kun utgjør en liten del av totalen på lagringsmarkedet, er det på det rene at også disse feiler. Ifølge Kroll Ontrack forventes SSD-salget å utgjøre rundt 25 prosent av totalen i 2014.
Undersøkelsen omfattet 1066 respondenter i ti land, inkludert Nord-Amerika, Europa og Asia, hvorav rundt halvparten var virksomhetsbrukere.
Les også: