Alle Super Puma-girkasser som har «vært utsatt for noe uvanlig», må inn til overhaling.
Det er budskapet i en ny hastemelding fra Airbus Helicopters i etterkant av Turøy-ulykken.
- Airbus-sjef frikjente girboksen: 12 dager senere kom rapporten som indikerer det motsatte
Må overhales på nytt
1. juni publiserte Statens havarikommisjon for transport (SHT) en ny foreløpig rapport der de fortalte at undersøkelsene så langt indikerer tretthetsbrudd på et gir i hovedgirboksen (MGB), uten at de dermed har sagt at dette er den utløsende årsaken til at helikopteret mistet hovedrotoren og styrtet 29. april.
Samtidig som de metallurgiske undersøkelsene av girbokskomponentene fortsetter, er gjennomgang av relevant vedlikehold en viktig del av SHTs undersøkelse. Det innbefatter i høyeste grad vedlikehold og reparasjon av hovedgirboks.
Det er den åpenbart også for helikopterprodusenten:
En såkalt «emergency alert service bulletin» (EASB) fra Airbus Helicopters onsdag ettermiddag ber alle EC225-operatører om å identifisere episykliske moduler som har vært involvert i en uvanlig hendelse siden den var ny eller ble overhalt, og sende denne inn til ny overhaling.
– Dette tiltaket innføres fordi MGB-en i helikopteret som var involvert i ulykken, ble utsatt for kraftig støtbelastning («shock impact») under veitransport noen måneder tidligere, heter det i meldingen.
- Les flere nyheter om helikoptre på TU.no-temasiden
Oppe i møte 20. mai
At MGB-en i ulykkeshelikoptret hadde blitt skadet eller potensielt blitt skadet under transport noen måneder tidligere, har naturligvis vært kjent hele tiden.
«Ublid behandling» var havarikommisjonens betegnelse da Teknisk Ukeblad omtalte dette 2. juni.
Dette ble også drøftet med Airbus Helicopters' sikkerhetssjef i et ekstraordinært møte i Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) 20. mai.
I dette møtet i Stavanger, der Airbus-sjefen langt på vei frikjente girkassa, kommer det fram at skaden skjedde i Australia og at det var Airbus Helicopters selv som sto for overhalingen i etterkant.
Å overhale en slik girboks tar en vedlikeholdsorganisasjon et sted mellom 35 og 90 dager å gjennomføre, etter det Teknisk Ukeblad får opplyst.
Teknisk Ukeblad har spurt helikopterprodusenten om hvorfor en slik hastemelding kommer først nå, 15. juni.
Kommunikasjonssjef Guillaume Steuer skriver at flere scenarier er vurdert siden begynnelsen av etterforskningen, inkludert MGB-relaterte hendelser.
– Etter de metallurgiske funnene som QinetiQ har gjort, har vi sett mer på flere mulige scenarier som involverer MGB. Inkludert en nærmere granskning av støtbelastningen som MGB-en i LN-OJF (ulykkeshelikopteret) ble utsatt for, opplyser Steuer.
- Les også: 14 Super Puma fikk forbud etter ulykken. Slik har oljeselskapene løst transporten offshore
Nøyere sjekk av oljen
I den såkalte EASB-en skriver Airbus at undersøkelsene etter Turøy-ulykken har avdekket svekkelse på et planetgir fra andre trinn i den episykliske modulen i hovedgirboksen (MGB).
Produsenten påpeker at det ennå ikke kan fastslås hvorvidt dette er en medvirkende årsaksfaktor eller en konsekvens av en annen utløsende faktor.
Servicebulletinen ber også alle operatørene om å sjekke hovedgirboksens oljefilter og magnetdetektorer etter siste flygning hver dag.
– Hensikten med dette tiltaket er å styrke overvåkingen av den episykliske modulen, heter det.
Dette tiltaket berører ingen helikoptre her til lands.
Norske og britiske luftfartsmyndigheter har fortsatt et flyforbud for alle Super Puma-helikoptre av typen EC225 (H225) og AS332L2.
Ellers i verden gjelder sikkerhetsdirektivene fra europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter, Easa og FAA, som har unntak for eksempelvis militær-, politi- og søk- og redningshelikoptre.
- Helikopter-veteran: Super Puma bør fortsatt fly redningsoppdrag