Statens havarikommisjon for transport offentliggjorde tirsdag kveld en ny foreløpig rapport etter helikopterulykken ved Turøy som kostet 13 mennesker livet 29. april.
Havarikommisjonen mener at ulykken mest sannsynlig var forårsaket av et utmattingsbrudd i et av planetgirene.
Ikke fanget opp
Kommisjonen mener utmattingsbruddet har utviklet seg uten at dette ble fanget opp av systemene som skal varsle om feil som er under utvikling.
– Vi er helt sikre på at det er et utmattingsbrudd som er årsaken. Det som fortsatt gjenstår er å forstå hvorfor det oppsto, og hvor fort det utviklet seg, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.
Veiulykke
I rapporten nevnes det at girboksen på ulykkeshelikopteret i 2015 var involvert i en veiulykke.
– Girboksen ble fraktet på en liten lastebil. Bilen var i en ulykke, og da falt girboksen av, fortsetter Halvorsen.
På grunn av ulykken ble girboksen sendt til produsenten for inspeksjon og reparasjon.
– Vi sier ikke at veiulykken var utløsende for utmattingsbruddet. Det er mange andre ting som kan ha ført til ulykken, og det er det vi undersøker nå, sier Halvorsen.
Da girboksen i januar 2016 ble installert i Super Puma-helikopteret som styrtet ved Turøy, hadde den vært i drift i 1.080 timer. Ved styrten hadde den gått omtrent 1.340 timer.
- 14 Super Puma fikk forbud etter ulykken: Slik har oljeselskapene løst transporten offshore
Deler
Havarikommisjonen har fortsatt ikke funnet alle delene etter helikopteret.
– Vi tror vi har funnet de delene som kan si noe om hva som skjedde, men vi skulle gjerne hatt alt. Vi mener vi har nok til å kunne fastslå hva som var årsaken til styrten, sier Halvorsen.
Ulykken førte til at det ble lagt ned flyforbud for flere typer Airbus-helikoptre.