Alle helikopteroperatører bør installere flygeovervåkingssystemer.
Det mener Statens havarikommisjon for transport (SHT).
– Dette vil sannsynligvis ha en disiplinerende effekt på de som flyr, og dermed være et hjelpemiddel for å forebygge risikoatferd, skriver SHT.
Anbefalingen kommer i rapporten etter ulykken med et AS350 B3 ved Røldal skisenter i Odda 27. april i fjor.
«Akroflyging»
Helikopteret fra Fonnafly var leid inn for å frakte folk og utstyr i forbindelse med Røldal Freeride Challenge.
Flygeren mistet kontroll over helikopteret i det han gjennomførte en bratt stigning kombinert med en krapp sving.
SHT karakteriserer manøveren som uforsvarlig og unødvendig akroflyging.
Verken flygeren eller de fire passasjerene kom til skade i havariet. Flygeren klarte å rette opp helikopteret og var nær ved å stoppe gjennomsynkingen rett før meiene traff bakken.
Havarikommisjonen har ikke funnet noen indikasjoner på noen teknisk feil på helikopteret.
Derimot indikerer en alkometertest at flygeren hadde høyere promille enn tilltatt i luftfartsloven (0,2 promille), men blodprøven som ble tatt ble rotet bort av politet før den rakk å bli analysert.
Les også: Nå må Statnetts helikopterpiloter ha simulatortrening
Unik og representativ
SHT mener ulykken er både unik og representativ på samme tid:
Unik fordi alkoholpåvirkning knapt har forekommet som faktor i luftartshendelser i nyere tid.
– Nærmest representativ fordi aggressiv manøvrering i lav høyde for å gi passasjerene en bedre opplevelse er blitt identifisert som en faktor både i denne og andre undersøkelser. Noe som tyder på at dette fortsatt er et sikkerhetsproblem for denne delen av bransjen, skriver havarikommisjonen.
Det kom også fram i den første sikkerhetsstudien som Flysikkerhetsforum for operatører av innlandshelikoptre (FsF) fikk laget i fjor.
Les også: Hun reddet fire liv da propellen falt av
Enkle systemer finnes
SHT mener altså at et effektivt hjelpemiddel kan være om innlandshelikopterselskapene frivillig installerer overvåkingsutstyr i cockpit.
Av helikoptre er det kun tunge helikoptre, over 5.700 kilo, som går i passasjertrafikk som har krav om ferdsskriver og taleregistrator (FDR/CVR).
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, finnes det lettere og enklere utstyr som lagrer lyd, bilde, gps-posisjoner og en del andre flydata.
I tillegg til å kunne motvirke risikabel flyging kan det også gi verdifulle bidrag til havariundersøkelser selv om dette utstyret tåler mindre støtbelastning og varme enn tradisjonelle ferdsskrivere.
Les også:
Her er det nye nordsjøhelikopteret fra Airbus