Både Aker Solutions, FMC Technologies, GE Oil and Gas og Siemens lover at de skal ha alle komponenter ferdig utviklet og testet lenge før 2020.
Alle sa - eller i det minste antydet under Subsea Valley-konferansen i dag, at Statoils planer om 2020 var lite ambisiøse.
Det gleder Statoil, som presiserer at deres mål er å nå målet innen 2020 – altså at fabrikken gjerne kan bygges før.
Kvalifisering i gang
– Teknisk sett er det ikke noe problem å ha en komplett subseafbrikk i produksjon i god tid før 2020, sa sjef for subseateknologi i Aker Solutions, Svenn Ivar Furre, under Subsea Valley-konferansen på Telenor Arena i dag.
Han sto på talerstolen etter direktør Siv Heggem i Statoils teknologiavdeling for subsea og rørledninger og transport.
Hun fortalte de mange tilhørerne om mange teknologiske sprang som er gjort på vei mot det som skal bli havbunnsfabrikk.
Noen kritiske teknologiområder gjenstår, blant annet kraftforsyning, ikke minst over lange avstander.
Les også: Slik vil en havbunnsfabrikk kunne fungere
Mangler litt
Det samme gjelder flerfasetransport i kalde omgivelser med voksproblemer og hydrat.
Siemens vil om et års tid ha testet utstyr for 36-146 kV over 200 kilometer.
Da gjenstår det en del før Shtokman med 500 kilometer fra land kan få strømforsyning til en 100 % subsealøsning.
Statoil har ikke noe i mot å bygge en subseafabrikk tidligere enn 2020.
Les også: Flytende kraftverk kan gi strøm til sokkelen
Statoils skjema
– Målet er å gjøre det innen 2020. Men først må vi identifisere aktuelle felt og kvalifisere teknologien, sier hun til Teknisk Ukeblad.
Tidsskjemaet er slik:
- 2015: Valgt ut felt som er best egnet for en havbunnsfabrikk
- 2017: Kvalifisering av all teknologi ferdig.
- 2020: Produksjonsstart fra havbunnsfabrikk.
– Vi har allerede noen potensielle utbyggingskandidater. Det er godt å høre at leverandørene sier de kan levere tidligere, sier Heggem.
Prestisje
Hun presiserer imidlertid at havbunnsfabrikken ikke vil bli bygget koste hva det koste vil.
Hun vet godt at andre oljeselskaper, deriblant Shell og Total, puster Statoil i ryggen og jobber med planer om subseafabrikker.
– Det er klart det ligger prestisje i å gjøre dette også, men vi må gjøre en kost-nytte-vurdering. Det ble også gjort for valget av gasskompresjon på Åsgard, før valget falt på en subsealøsning, sier Heggem.
Åsgard-teknologien og den enda mer avanserte Ormen Lange Pilot, som testes på Nyhamna, er viktige skritt på veien mot en subseafabrikk.
Shell, som er operatør på Ormen Lange, skal i løpet av året avgjøre om de skal bygge en strekkstagplattform eller subsealøsning for kompresjon av gass fra feltet.
Det er nødvendig å øke trykket innen 2020 for å drenere feltet.
Les også:
Går for subsealøsning på Ormen Lange
Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger