Det er det islandske rederiet Fafnir Offshore HF som bestiller det batterihybride dieselelektriske skipet.
Skipet får betegnelsen Havyard 833 WE ICE, klargjort for oppdrag i arktiske farvann.
Det er nyutviklet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn.
Ny skrogdesign
Havyard benytter sin nyutviklete skrogdesign som gir lavere drivstoffutgifter og utslipp sammenlignet med tidligere design. Designen skal også gi bedre komfort for mannskapet.
Skipet er designet med Clean Design-klasse, har lavutslippsmotorer og er forberedt for katalysatorer.
Utformingen av overbygningen gjør det enkelt å holde skipet isfritt i arktiske strøk.
Les også: Batterihybrid-ferge sparer nær 40 prosent drivstoff
Sparer 30-40%
Ved å sette inn en batteripakke, vil skipet kunne brukes mer energiøkonomisk. Kraftbehovet varierer etter skipets oppgaver.
Batteriet gir stor fleksibilitet. Ekstra kraft er tilgjengelig på veldig kort tid, eller batteridrift kan erstatte dieselmotor når kraftbehovet er lite.
Hybridsystemet er utviklet i tett samarbeid med Norwegian Electric Systems. Selskapet har levert mange dieselelektriske fremdriftssystem siden 2010, men det blir første gang de leverer et batterihybrid anlegg. Havyard skal selv levere automasjons- og kontrollsystemer.
Skrogdesignet sammen med hybrid batteridrift kan gi drivstoffbesparelser på mellom 30 og 40 prosent sammenlignet med tilsvarende PSV.
To foran
Hittil er batterihybrid drift installert i to offshoreskip; Eidesviks «Viking Lady» og Østensjøs «Edda Ferd».
Wärtsilä har levert batteripakke og styringssystem for Viking Lady, som også har installert brenselcelle, mens Siemens har levert batterisystemet til Østensjø-fartøyet.
Les også: Fire Ulstein-rugger bygges i Japan
Driftsprofil
Designsjef ved Havyard Design & Solutions, Arve Helsem Leine, sier at dieselgeneratorenes belastning variere i forhold til det varierende energibehovet i et tradisjonelt dieselektrisk fremdriftssystem.
– Det fører til at dieselmotorene ikke konstant kan operere innenfor et belastningsområde hvor de har et lavest mulig drivstofforbruk. Med hybrid batteridrift kan dieselgeneratorene kjøre optimalt hele tiden. Når kraftbehovet varierer vil en kunne lade eller belaste batteriene, alt etter om kraftbehovet er lavere eller større enn kapasiteten til dieselgeneratorene en har i drift, sier Leine.
Is og islending
Bestillingen av batterihybridskipet er det andre rederiet Fafnir Offshore gjør ved Havyard. Det er også det andre skipet som er utviklet for operasjoner i arktiske strøk.
Verftet i Leirvik i Sogn er nå i gang med å utruste et forsyningsskip med Havyard 832 WE design.
Skipet skal halve året leies ut til sysselmannen på Svalbard og døpes derfor «Polarsyssel». Også dette skipet bygges med Havyards nye skrogdesign.
Les også: Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi
Svalbard-optimalisert
Fartøyet har isforsterket skrog med isklasse ICE 1B og forberedt for operasjoner i arktiske strøk med såkalt Winterized Basic klasse. Skipet skal halve året leies ut til Sysselmannen på Svalbard.
Det får derfor et demonterbart helikopterdekk midtskips, og det er også arrangert refuelling-system for helikopter om bord. Det er klargjort for nødslep med slepevinsj på hoveddekk.
Innredningsmessig er det også arrangert etter sysselmannens krav, blant annet når det gjelder lugarer, konferanserom og operasjonsrom.
Resten av året vil «Polarsyssels» gå som en vanlig PSV (Platform Supply Vessel). «Polarsyssel» skal leveres i august i år.
Det nye hybridskipet skal leveres i 2015.
Les også:
Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi