11,957 milliarder kroner. Dette var prisen partnerskapet i Knarr-lisensen estimerte da plan for utbygging og drift ble godkjent i 2011.
Men tallene har endret seg kraftig det siste året. Totalt har prosjektet blitt 4,3 milliarder kroner dyrere enn hva som ble estimert. 4,1 av de milliardene har kommet det siste året.
Selskapet som er operatør for Knarr, er BG Group - samme selskap som Helge Lund overtar konsernsjef-jobben for etter hans meldte avgang i Statoil.
Les også: Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen
Nekter å kommentere
Teknisk Ukeblad har i dag snakket med Helge Lund, men han ønsker ikke å kommentere overskridelsene på Knarr-prosjektet.
– Jeg verken kan eller vil kommentere dette nå. Jeg skal fortsatt stå til disposisjon for Statoil frem til 1. mars neste år, sier Lund.
Overskridelsen på Knarr kommer frem av årets statsbudsjett som ble presentert for kort tid siden.
– Økningen skyldes i hovedsak endret design av skipet på grunn av nye brønndata fra Knarr Vest og høyere markedspriser, kunne man lese i statsbudsjettet.
– Høyere utstyrspriser har medvirket til vesentlig økte utgifter for undervannsanlegget, mens borekostnadene er redusert, heter det videre.
Fortsatt lønnsomt
Teknisk Ukeblad fikk sent i forrige uke tak i en talsperson for operatør BG Group.
– Knarr FPSO kom trygt til Norge i midten av september, og venter på å dra til feltet senere i oktober. Konsernets mål for første produksjon i fjerde kvartal er fortsatt gjeldende, men vi er avhengige av norske regulatoriske godkjenninger, samt gunstige værforhold på området, sier pressetalsmann Matt Taylor til Teknisk Ukeblad.
Les også: Så høy oljepris må Goliat nå ha for å gå i null
Fortsatt lønnsomt
Han sier at kostnadene i stor grad er knyttet til merarbeid og økende subseakostnader.
– Kostnadsøkningen gjenspeiler det utvidede omfanget av arbeid for å imøtekomme utviklingen av Knarr Vest-funnet, samt høyere kostnader i subsea-markedet, sier han.
Taylor understreker at Knarr fortsatt blir lønnsomt.
– Det er et betimelig spørsmål. Men ja, det er fortsatt et lønnsomt prosjekt. Det er også et viktig prosjekt for å få etablert BG Group mer fullstendig i norsk sektor.
Les også:
Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen