Tre amerikanske soldater og en sivilist mistet livet da Nato-helikopteret styrtet torsdag kveld i nærheten av Qalat sørøst i Afghanistan, opplyser militæralliansen fredag.
I tillegg ble en rekke soldater skadd.
Tekniske problemer eller skutt ned?
– Vi vet ikke helt hvordan ulykken skjedde, sier major Marcin Walczak, talsmann for den Nato-ledede Isaf-styrken, ifølge nyhetsbyråene NTP/AFP.
Mohammad Jan Rasool Yar, talsmann for guvernøren i Zabul-provinsen sør i Afghanistan, uttaler at CV-22-maskinen styrtet som følge av tekniske problemer.
Taliban-bevegelsen hevder derimot at det var den som skjøt ned helikopteret.
Tiltrotor
V-22 fra Bell/Boeing er det eneste tiltrotor-flyet som er satt i produksjon. Flyet letter og lander som et helikopter. Men når det først er i lufta kan de to motorene tiltes i horisontal stilling slik at farkosten inntar rollen som et konvensjonelt fly og er i stand til en cruisehastighet på 250 knop.
Dette den første operative V-22 som havarerer. Imidlertid har tiltrotor-flyet hatt fire alvorlige ulykker som har kostet 30 liv før den første marinevarianten MV-22 ble satt i tjeneste i 2006.
Tilbys Norge
I mars i fjor ble samtlige av det amerikanske forsvarets Osprey-maskiner satt på bakken etter at det ble oppdaget flere løse bolter på de såkalte svingplatene (swashplate), som er koblet til rotoren.
Les også saken: Trøbbel for mulig Sea King-erstatter
Sett gjennom norske briller er det også interessant at den planlagte search and rescue (SAR)-varianten av V-22 som kjent er én av fem kandidater til å erstatte Sea King-helikoptrene til den norske redningstjenesten.
Det kom som en overraskelse på de fleste at amerikanske Navair (Naval Air Systems Command) besvarte RFI-en fra det norske redningshelikopteranskaffelsesprosjektet, men det er få som tror at V-22 er en realistisk kandidat.
Les mer:
Og mer om helikopteret på V-22-sidene til henholdsvis Boeing og Bell