Onsdag kveld ble det klart at samtlige EC225LP-helikoptre (H225) i søk- og redningstjeneste også må settes på bakken.
Torsdag fulgte europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) opp med et generelt flyforbud for EC225LP og AS332L2.
Ketil Karlsen, som er leder for IndustriAll Europe sin arbeidsgruppe for offshore sikkerhet, mener dog at H225 må få lov til å fly de aller mest nødvendige SAR-oppdragene, men at man kan droppe øvelsene på nåværende tidspunkt.
– Det er stor forskjell på å fly en SAR-maskin et par turer om dagen og det å fly i et bankende kjør fra morgen til kveld. Man må finne løsninger man kan leve med. Man må ikke få panikk, sier han.
- Måtte tilbake til verksted: Hovedgirboksen «ublidt behandlet» under transport
– Bør fly redningsoppdrag
Han er altså ikke sikker på om det er lurt å sette absolutt alle Super Puma-maskiner på bakken.
– Jeg ville satt alle passasjermaskinene på bakken og tillatt den høyst nødvendige SAR-funksjonen. Med det mener jeg at man kan fly konkrete redningsoppdrag, så dropper man øvelsene. Da blir det ikke så mye flyvning, ifølge Karlsen.
Han har i en årrekke jobbet med offshore sikkerhet, særlig relatert til helikopter. Han sier at det som nå kommer fram gjennom havarikommisjonen setter Airbus i et dårlig lys.
– Vi legger merke til at havarikommisjonen kommer ut med informasjon veldig tidlig og den er i kontradiksjon til informasjonen fra Airbus. Det er påfallende. Man trodde først det var girboksen, men Airbus har sagt at den er helt i orden.
Flyforbud i hele Europa
Easa skriver at man på nåværende tidspunkt ikke kan fastslå hvorvidt skadene på planetgiret var en medvirkende utløsende årsak til ulykken, eller om skadene oppsto som følge av en annen feil.
Men de setter flåten på bakken midlertidig som et føre var-tiltak.
Imidlertid gjør Easa unntak for helikoptre som brukes til oppdrag knyttet til kystvakt, politiet, militæret, sar og lignende.
Det britiske luftfartstilsynet legger seg derimot på samme linje som sine norske kolleger:
Torsdag vedtok UK CAA å nedlegge et generelt flyforbud for Super Puma-helikoptrene, inkludert dem som brukes til redningsoppdrag.
Også i 2012 og 2013 var det kun norske og britiske luftfartsmyndigheter som nedla et flyforbud for denne helikoptertypen, som følge av akslingfeilen, men den gang var det unntak for sar-oppdrag.
- Les også: 14 Super Puma fikk forbud etter ulykken. Slik har oljeselskapene løst transporten offshore
– Skal ikke utsettes for risikoen
Henrik Solvorn Fjeldsbø, som jobber med helikopterproblematikk i fagforeningen Industri Energi, sier til Teknisk Ukeblad at han i utgangspunktet har vært enig med Karlsen, men at informasjonen fra havarikommisjonen gjør at det er best å være føre var.
– Jeg har i utgangspunktet vært enig i at 225-maskinene kan gå på røde oppdrag, men funnene i går gjorde det naturlig å revurdere det, sier han.
Han sier at det nå gjøres et stort arbeid for å få gode løsninger på plass.
– Oljeselskapene, helikopteroperatørene og myndigheter er i full sving med å finne løsninger og det ser ut til at man klarer å opprettholde en tilfredsstillende beredskap. Basert på det som kommer fra havarikommisjonen, ser jeg på dette som et føre var-prinsipp, sier Solvorn Fjeldsbø.
Han peker spesielt på at man enda ikke vet om dette er en seriefeil.
– Det er ting som tyder på tretthetsbrudd i det ene planetgiret. Når vi ikke vet om dette er en enkeltfeil eller en seriefeil, så er det tryggeste å sette alle maskinene på bakken, så sant vi har mulighet til å organisere dette på en annen måte, sier han.
– Det er mennesker som skal fly SAR-maskinene også, og så lenge vi har mulighet til å organisere dette annerledes og tilfredsstillende, så skal vi ikke utsette dem for den risikoen.
- Les flere nyheter om helikoptre på TU.no sin temaside.
– Ikke en norsk ulykke
Ketil Karlsen mener at det nå ikke er noen tvil om hva som er oljearbeidernes største risiko: Helikopter.
– Det er en uakseptabel risiko for oljearbeiderne. Nå synes vi det er nok. Dykkerulykker, klemskader og alt som statistikken forteller om, er knapt der lenger. Men helikoptrene fortsetter å ramle ned.
Han er heller ikke nødvendigvis imponert over oljebransjens organisasjon Norsk olje og gass sitt arbeid med helikopterproblematikken.
– De holder på å lage en brosjyre. Hallo? Brosjyre? Da kan det ikke skje noe etterpå, sier han sarkastisk.
– Jeg har sagt dette før: Denne ulykken kommer til å bli en gamechanger. Nå er bøtta med ulykker med denne typen materiell full. Ulykken i 1997 var en norsk ulykke. Denne ulykken er ikke det: Det er en nordsjøulykke som britene er minst like interessert i som oss. Kanskje til og med mer, sier Karlsen.