Nasjonalt folkehelseinstitutt og bilorganisasjonen NAF gikk i fjor ut og anbefalte å fjerne helsefarlig partikkelforurensning fra eldre dieselbiler med et partikkelfilter.
- Det vil gi en stor helsegevinst å få montert partikkelfilter på eldre dieselbiler, sa avdelingsdirektør Martinus Løvik i Folkehelseinstituttet til Aftenposten høsten 2007.
Slår alarm om partikkelfilter
Nå slår Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) alarm om at slike filtre kan gjøre vondt verre.
Ifølge «folkehelsa» fører dieselpartikler til lungesykdommer, hjerte- og karsykdommer, astma og allergi og fremskynder utvikling av lungekreft og tidlig død. Men nå viser NAAF til britisk forskning som viser at partikkelfiltre som i utgangspunktet skulle gi renere eksos kan øke utslippene av den helseskadelige gassen NO2.
- Risikerer kostbar feil
Forbundet skriver i en melding på eget nettsted at myndigheter, bilorganisasjoner og politikere i iveren etter å gjøre velmente tiltak for miljøet nå risikerer å gjøre en meget kostbar feil. Dieselbiler med partikkelfilter gir noe redusert partikkelutslipp, men gir samtidig dobbelt så høye utslipp av NO2 som dieselbiler uten filter.
- På sikt har vi i Norge større problemer med å få ned NO2 nivået på lovlig nivå. Partikler har flere kilder og mange tiltaksmuligheter og viser positiv utvikling. NO2 får vi kun fra eksos, og derfor er det meget viktig ikke å øke NO2 utslippene når vi gjør tiltak for å redusere partikler, sier generalsekretær Geir Endregard i Norges Astma- og Allergiforbund.
NO2-utslipp øker
På nettstedet Forskning.no bekrefter kommunikasjonssjef Anne Nyeggen ved Norsk Institutt for Luftforskning funnene. Selv om det er lite datagrunnlag for å vurdere helseeffekten av partikkelfiltre i Norge.
- Så vidt vi vet er det ikke forsket på kobling mellom partikkelfiltre og NO2-utslipp i Norge, men våre utemålinger i trafikkerte strøk bekrefter britiske funn. Det vil si at utslippene av eksospartikler går ned mens NO2 øker, sier hun.
NAF-direktør Jan Johansen foreslo i fjor høst at det blir gitt en økonomisk gulrot slik at bileierne selv kan ta initiativ for å redusere utslippet av dieselpartikler. Men ifølge Aftenposten sa finansminister Kristin Halvorsen (SV) nei fordi hun mente det er tungvint å kontrollere hvem som faktisk ettermonterer, og fordi slike filtre ikke er effektive nok