I 2012 og sist på Ces i 2013 viste Sony oss at de definitivt skal være med når kampen om kundene som vil ha flotte bilder fortsetter.
På projektorfronten har de imponert oss enormt med både 4K-projektoren VPL-VW1000ES og sist men ikke minst, den latterlig gode VPL-HW50.
På disse produktene introduserte Sony en nyhet som heter Reality Creation. På mange måter har denne funksjonen vært med på å bidra til at Sony har fått et forsprang.
Grunnen til at vi nevner dette er at Reality Creation også har funnet veien til HX955, og derfor er noe vi kommer til å se på flere flatskjermer fra Sony i fremtiden.
Mer detaljer
Reality Creation er en funksjon som tilfører skarphet i det høyfrekvente området. Dermed får små detaljer som gjerne drukner litt mulighet til å komme mer frem, og bildet fremstår med høyere oppløsning.
Dette er spesielt godt utført på Blu-ray filmer, og spesielt de som er mastret eller filmet med 4K-oppløsning. Algoritmene til Sony greier på nesten magisk vis å hente frem informasjon som kanskje har gått tapt under konvertering og komprimeringen.
I tillegg til Reality Creation kommer selvsagt HX955 med bakmonterte led-dioder og lokal dimming.
Denne teknikken er det få som bruker fordi den drar opp prisen, men når man ser på hvilke tv-er som vinner priser, ser man også at det er denne teknikken som skiller de beste tv-ene fra de andre.
TEST: Samsung 75ES9005: En av de råeste TV-ene på markedet
Dimbare soner
Kantmonterte led-dioder er og blir et kompromiss, og velges oftest fordi implementeringen er så enormt mye billigere. Årsaken til at man får bedre bilder med bakmonterte LED-dioder og dimming kommer av at LCD er en teknologi med mange svakheter.
Det er en teknologi som krever gjennomlysning, i motsetning til plasma og nå OLED som er sin egen lyskilde.
På de teknologiene er hver enkelt piksel en egen lyskilde, så i den sammenhengen består en full-HD plasma eller OLED av 2 millioner individuelt dimbare soner. Det har selvsagt ikke HX955.
Den har kanskje 100, men det er uansett langt bedre enn kantmonterte dioder, hvor lokal dimming er umulig selv om produsentene påberoper seg dimming.
Kalibrering
Sony fortsetter sitt gode renommé når det kommer til forhåndsinnstillinger. Spesielt på farger er det Sony sender fra fabrikken overbevisende. Det er også noe de må gjøre, for de dropper å utstyre flatskjermene sine med muligheter for å finjustere nettopp farger.
For å være ærlig savner vi det ikke mye når forhåndsinnstillingene er gode, men det hadde ikke kostet Sony en krone å implementere dette, så det burde vært der uansett.
Det man kan stille på er hvitbalansen og de vanlige standardjusteringene. I tillegg kan man justere gamma, og selv velge om en del spesialfunksjoner skal være i bruk.
Flere av disse bør man velge å bruke. Reality Creation er det ingen tvil om at man bør aktivere. Det samme gjelder motionflow, Sonys navn på interpolering. Den setter vi til lav. Da får man bilder som glir flott over skjermen uten spesielle artefakter.
Det dynamiske baklyset, som jo i bunn og grunn er årsaken til å kjøpe denne modellen i første omgang, skal selvsagt også stå på.
Les også: Her er Samsungs Apple TV-konkurrent
Sylskarp bildeformidler
I utgangspunktet trodde vi vel at Reality Creation hadde mest for seg på projektorer og skjermer med 4K-oppløsning. Så fikk vi se det på HW50 og nå på HX955. Det er ingen tvil om at denne bildeprosesseringen gjør noe strålende med bildene.
På mange måter kan det minne litt om å ha en skjerm med høyere oppløsning, en form for "4K light". Når man først har sett det, blir det totalt avhengighetsskapende.
Det er så mange flotte detaljer i bildet, og skarpheten både i for- og bakgrunner er formidabel. Det er nesten så man er fristet til å kalle forskjellen på en tv med og uten Reality Creation som natt og dag.
Det dynamiske baklyset er også noe man fort blir glad i, for med denne teknologien er kontrasten ekstremt høy. Sort er kullsort, og bilder med både lyse og mørke elementer får en knusende dynamikk over seg.
Den er riktignok ikke like presis som Philips sin modell med samme teknikk, 9707. Det kommer av at antall soner er lavere på Sony enn hos Philips.
I bruk er dette uansett ikke noe man bryr seg mye om, men man kan se små antydninger til Halo-effekt rundt lyse objekter mot mørk bakgrunn.
TEST: Philips 46PFL9707: Philips' toppmodell er bedre enn noensinne
LED-dioder
Selv om baklyset er dynamisk, føler man aldri at man mister noen detaljer i de mørke områdene.
Hele poenget med et dynamisk baklys som dette er å kamuflere lcd-panelenes iboende svakhet, evnen til å stoppe lys der det er mørkt, samtidig som man skal slippe igjennom lys der det skal være lyst.
Med kantmonterte led-dioder er man avhengig av å dimme ned alle diodene for å få sort til å fremstå som sort. Da får man for lite lys til eventuelle lyse elementer i den sammen scenen, og de fremstår da som duse.
Dette er helt til de lyse områdene eller elementene kommer i flertall. Da økes lysstyrken, og det er den mørke enden som må ta kompromisset. Dette slipper man i stor grad når man har lokal dimming og dioder bak panelet.
En annen ting vi la merke til, eller rettere sagt ikke la merke til, var skygger gjennom panelet. Dette ser man oftest når kamera panorerer over en blå himmel.
Da legger man merke til at det er noe som står stille i bildet, selv om det er i bevegelse. Disse skyggene er jeg helt allergisk mot, men på denne skjermen var det ikke mulig å se noe til dette.
Det kan selvsagt være snakk om et håndplukket eksemplar fra Sony, men det var befriende å se at dette kan unngås. Innsynsvinkelen virker på denne skjermen å være litt bedre enn hva vi har sett fra Sony tidligere. Kanskje har de byttet panelleverandør?
3D fikk vi dessverre ikke prøvd på grunn av manglende briller, men Sony har aldri skuffet oss på 3D tidligere, så det gjør de neppe på denne modellen heller.
Konklusjon
HX955 seiler opp som noe av det beste jeg har sett av flatskjerm noensinne. Det er egentlig ganske utrolig, når det tross alt er en lcd-modell det er snakk om.
Sony har på alle områder kamuflert svakhetene med lcd-teknikken. De har lagd en modell som virkelig viser hva man kan få til om man lar budsjett være budsjett og heller konsentrerer seg om å lage en tv som er best mulig.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
TEST: Hvilken strømmetjeneste er best?