Siden i fjor vinter har det pågått en juridisk dragkamp mellom Hurtigruten ASA og programvareleverandøren Symfoni Software AS.
Bakgrunnen er beskyldninger fra Symfoni om at Hurtigruten har underrapportert hvor mange lisenser rederiet har brukt av e-postprogrammet Symfoni eOffice basert på IBMs Lotus Notes. I tillegg omfatter saken et dokumenthåndteringsprogram.
Skiftet
Påstandene om underlisensiering og søksmålet dukket opp i fjor da Hurtigruten skiftet til e-postsystemet Outlook fra Microsoft. Opprinnelig krevde Symfoni en erstatning på 2,7 millioner kroner, pluss renter og dekning av saksomkostninger.
Dette skulle dekke ulovlig bruk av lisenser i to år, mens programvareleverandøren mistenker at underrapporteringen har pågått i flere år. Motparten nektet å betale, og noen forsøk på forlik mislyktes. Saken endte dermed i retten.
Etter to av tre avsatte dager i Oslo tingrett tidligere denne måneden, ble partene enige om å inngå et hemmelig forlik.
Ikke fritak
Tingrettsdommeren rådet Hurtigruten til å finne en løsning på striden etter å ha hørt Symfoni Softwares bevisføring i saken.
Hurtigruten administrerte selv tilgangen til programvaren, og hadde også satt ut datadrift til en tredjepartsleverandør.
– Dette fritar ikke Hurtigruten for ansvar for betaling av vederlag for sin lisensbruk, hevder Symfonis advokat Kristine M. Madsen hos Bull & Co i et prosesskriv.
Uten e-post
I Hurtigruten mente man at Symfoni tok vel hardt i da de beregnet antall brukere av programvaren hos Hurtigruten.
– Saksøkers erstatningskrav er basert på flere teoretiske brukere enn hva som faktisk eksisterer, hevder Hurtigrutens advokat Kristine Rønningen i advokatfirmaet Thommessen.
Det ble blant annet vist til at ikke alle ansatte hadde e-post, blant annet flere som jobbet om bord på skipene.
Partene vil ikke si stort om forliket man har inngått.
– Vi blitt enige om ikke å uttale oss til pressen om resultatet av forliket, sier konsernsjef Bjørn Jarl hos Symfoni Software.
Innrømmer
Også hos Hurtigruten er det taust om saken, men Teknisk Ukeblad er kjent med at rederiet har betalt et sjusifret beløp til sin gamle leverandør for å få saken ut av verden.
– I og med at dere betaler, så erkjenner dere vel at Hurtigruten har betalt for lite til Symfoni Software i forhold til den avtalen dere engang inngikk?
– Ja, du kan si at det er en form for erkjennelse når vi nå betaler. Men samtidig betaler vi langt mindre enn hva motparten krevde i utgangspunktet, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten til Teknisk Ukeblad.