Det begynte som en artikkel med video i Teknisk Ukeblad, men saken om Forsvaret som tester spillbrillene Oculus Rift i panservogner har de siste par ukene blitt omtalt i over 100 nettsteder verden over.
Størst blant disse er kanskje Wired, BBC, Mashable, Engadget, Washington Post og Daily Mail. Saken fra TU har dermed nådd millioner av mennesker verden over.
Videoen over viser hvordan nyheten ble presentert i teknologisendingen Click - i beste sendetid på BBC.
Testes av Forsvaret
Oculus Rift-teknologien gjør at vognføreren får fritt utsyn i 360 grader fra panservogna, ved hjelp av kameraer på utsiden og de spesielle Oculus Rift-brillene. Teknologien testes nå av Forsvarets Combat Lab på Rena.
Det er Hamarfirmaet Making View som har utviklet systemet i samarbeid med Forsvaret og Augmenti i Trondheim. Making View har opplevd en massiv respons siden saken spredte seg med voldsom fart i internasjonale medier.
Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets
Tar av
– Det har tatt helt av! Mailboksen min er full av henvendelser fra alt fra store konsern og firmaer med kjente merkevarenavn til mediefolk og entusiaster som spør om prosjektet vårt. Hyggelig med oppmerksomhet, og dette gir jo oss en viss ”kred”, sier daglig leder Are Vindfallet i Making View til lokalavisa Hamar Dagblad.
Firmaet har begrenset kapasitet til å virkeliggjøre alle mulighetene som nå byr seg, og drømmer om investorer som kan ta firmaet til nye høyder.
Eksperiment
For Teknisk Ukeblad var dette et nytt eksperiment, der vi oversatte vår opprinnelige artikkel til engelsk og fikk videoen tekstet. Deretter tipset vi et par teknologinettsteder, og snøballen begynte å rulle.
Foruten fire TV-stasjoner har nærmere 100 nettsteder og tusenvis av enkeltpersoner i sosiale medier omtalt saken fra TU.
Les også:
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye