INDUSTRI

Her er Brasils største fly i lufta for første gang

Vellykket jomfruferd.

4. feb. 2015 - 09:03

Etter tre måneders bakketesting har Embraer KC-390 fløyet for første gang.

Om bord på jomfruferden tirsdag var testflygerne Mozart Louzada og Marcos Salgado de Oliveira Lima og flytestingeniørene Raphael Lima og Roberto Becker.

I løpet av flyuturen, som varte i én time og 25 minutter, ble det gjennomført en del grunnleggende manøvre og systemsjekker.

Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Teknologisk utfordring

Flyet tok av fra Embraers anlegg og flyplass i São José dos Campos, 60-70 kilometer nordøst for São Paulo.

Embraer Defense & Security-fabrikken ligger i Gavião Peixoto, nord for São Paulo.

Derfra ble flyet rullet ut og vist fram for offentligheten for første gang 21. oktober i fjor.

Opprinnelig var jomfruferden berammet til slutten av 2014. Men i flyindustrien er vel en måned forsinkelse høyst tilgivelig.

– Den første flygningen er et viktig skritt mot sluttføringen av prosjektet som trolig er den største teknologiske utfordringen i selskapets historie, sa Embraer-sjef Frederico Fleury Curado etter seremonien.

KC-390 er dessuten det største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.

Les også: Her får F-35 smake på norske forhold

Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security ble rullet ut av hangaren 21. oktober.
Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security ble rullet ut av hangaren 21. oktober.

Hercules-erstatter

KC-390 er et transport- og tankfly som Embraer og det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) siden 2009 har utviklet til erstatning for C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.

FAB har bestilt 28 transportfly som skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen og skal dessuten ha god kortbaneytelse.

Flyet er utstyrt med to jetmotorer.

Dette er IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320, som her er oppgradert til 156 kN og dermed størst skyvekraft i denne motorserien.

Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.

I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.

Les også:

Her nødlander flyet med fallskjerm

Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Dette er de verste flyulykkene siste ti år  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.