Etter tre måneders bakketesting har Embraer KC-390 fløyet for første gang.
Om bord på jomfruferden tirsdag var testflygerne Mozart Louzada og Marcos Salgado de Oliveira Lima og flytestingeniørene Raphael Lima og Roberto Becker.
I løpet av flyuturen, som varte i én time og 25 minutter, ble det gjennomført en del grunnleggende manøvre og systemsjekker.
Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden
Teknologisk utfordring
Flyet tok av fra Embraers anlegg og flyplass i São José dos Campos, 60-70 kilometer nordøst for São Paulo.
Embraer Defense & Security-fabrikken ligger i Gavião Peixoto, nord for São Paulo.
Derfra ble flyet rullet ut og vist fram for offentligheten for første gang 21. oktober i fjor.
Opprinnelig var jomfruferden berammet til slutten av 2014. Men i flyindustrien er vel en måned forsinkelse høyst tilgivelig.
– Den første flygningen er et viktig skritt mot sluttføringen av prosjektet som trolig er den største teknologiske utfordringen i selskapets historie, sa Embraer-sjef Frederico Fleury Curado etter seremonien.
KC-390 er dessuten det største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.
Les også: Her får F-35 smake på norske forhold
Hercules-erstatter
KC-390 er et transport- og tankfly som Embraer og det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) siden 2009 har utviklet til erstatning for C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.
FAB har bestilt 28 transportfly som skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen og skal dessuten ha god kortbaneytelse.
Flyet er utstyrt med to jetmotorer.
Dette er IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320, som her er oppgradert til 156 kN og dermed størst skyvekraft i denne motorserien.
Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.
I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.
Les også:
Her nødlander flyet med fallskjerm