Global luftfart har i nyere tid blant annet vært preget av kraftig voksende flyselskaper på den arabiske halvøy og i Asia generelt.
Men fortsatt i dag er det USA og amerikanske aktører som dominerer internasjonal flytrafikk.
Det er juni-statistikken fra det tyske rom- og luftfartssenteret DLR en påminnelse om:
USA har både verdens fire største flyselskaper og fire største flyplasser, begge deler målt i antall flygninger.
Største selskap er American Airlines med 201.346 flygninger i juni.
De to travleste flyplassene, med så og si like mange takeoffs i forrige måned, er Chicago og Atlanta:
Flyplass | Antall avganger juni 2016 | Endring i prosent | |
1 | Chicago O'Hare | 37.799 | -1,6 |
2 | Atlanta | 37.786 | 2,1 |
3 | Dallas/Fort Worth | 28.162 | -2,6 |
4 | Los Angeles | 28.003 | 6,6 |
5 | Beijing | 24.965 | 2,3 |
6 | Denver | 23.312 | 4,1 |
7 | Charlotte | 21.582 | 0,0 |
8 | Amsterdam | 20.506 | 5,0 |
9 | London Heathrow | 20.256 | -0,6 |
10 | Frankfurt | 20.232 | -1,3 |
11 | Houston | 19.768 | -6,0 |
12 | Paris CDG | 19.728 | 1,2 |
13 | Shanghai | 19.425 | 3,1 |
14 | New York JFK | 19.318 | 2,8 |
15 | Istanbul | 19.203 | 0,2 |
Sammenslåing
Den tyske statistikken går altså utelukkende på flybevegelser og ikke antall passasjerer.
På en slik statistikk er det Atlanta som topper ganske suverent:
Hartsfield–Jackson (ATL) passerte 100 millioner passasjerer i fjor.
Fra denne flyplassen kan 80 prosent av den amerikanske befolkningen fly hjem på under to timer. ATL har fem rullebaner, er hovedbasen til Delta og har hatt flest passasjerer årlig helt siden 1998.
(Se tabell over de de 30 flyplassene med flest passasjerer nederst i artikkelen).
Nummer to på lista er Beijing, som har vokst kraftig i mange år og som dessuten er i ferd med å få en ny og enda større flyplass som kan bli verdens største når den er helt ferdig.
På den arabiske halvøy er veksten også voldsom. Så sent som i 2007 var ikke Dubai en gang på topp 30-lista, ifølge statistikken som leveres av organisasjonen Airports Council International (ACI World).
Når det gjelder antall flygninger i juni, skyldes American Airlines' voldsomme økning fra i fjor sammenslåingen med US Airways.
DLR noterer seg at to av de fem største selskapene nå er lavkostselskaper, Southwest og Ryanair, og en vekst på ti prosent hos sistnevnte.
Litt utenfor tabellen, foreløpig, finnes selskaper som Indigo i India og Lion Air i Indonesia som har en vekst på oppunder 30 prosent.
- Ultrarekkevidde: Gjenåpner verdens lengste flyrute med ny Airbus-maskin
Flyselskap | Antall avganger i juni 2016 | Endring i prosent | |
1 | American Airlines | 201.346 | 85,2 |
2 | Delta Air Lines | 166.750 | 4,1 |
3 | United Airlines | 143.126 | -3,8 |
4 | Southwest Airlines | 114.552 | 2,7 |
5 | Ryanair | 59.501 | 9,9 |
6 | China Southern Airlines | 56.774 | -0,7 |
7 | China Eastern Airlines | 55.033 | 6,2 |
8 | Air Canada | 49.761 | -0,2 |
9 | EasyJet | 45.307 | 4,1 |
10 | Lufthansa | 44.880 | -1,8 |
11 | Turkish Airlines | 40.708 | 2,0 |
12 | Air China | 37.769 | 6,9 |
13 | British Airways | 32.398 | 2,6 |
14 | Alaska Airlines | 31.322 | 6,7 |
15 | All Nippon Airways | 30.056 | -4,8 |
Flygigantene enige om vekst
Boeing la fram sin siste markedsanalyse på Farnborough mandag. Den anslår at passasjerveksten vil ligge på 4,8 prosent i året de kommende 20 år.
Når det gjelder behov for nye fly, har den amerikanske produsenten satt dette til 39.620, og har dermed skrudd opp anslaget med 4,1 prosent sammenlignet med hva de trodde i den tilsvarende rapporten fra i fjor.
Boeing skriver dessuten at det asiatiske markedet, inkludert Kina, kommer til å fortsette å ha de største behovet for nye passasjerfly framover. Boeing spår at nesten 40 prosent av det som produseres de kommende to tiårene vil gå dit.
Airbus har også presentert sine ferskeste analyser, og er ganske samstemte, om enn litt mer nøkterne:
Europeerne mener det blir behov for 33.070 nye fly i perioden 2016-2035. Her skal det nevnes at Airbus kun teller med fly med mer enn 100 seter, mens Boeing også regner med såkalte regionaljets med opp til 90 seter. Derfor er prognosene likere enn de ser ut som ved første blikk.
Airbus spår en noe lavere gjennomsnittlig passasjervekst på 4,5 prosent i året globalt, dog kun 3,7 prosent for Vest-Europa og USA. Selskapet mener dessuten at Kina kommer til å passere USA som største innenriksmarked innen ti år.
- Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing
Passasjertrafikk 2015
Flyplass | Totaltrafikk | Endring (%) | |
1 | Atlanta (ATL) | 101 489 887 | 5,5 |
2 | Beijing (PEK) | 89 938 628 | 4,4 |
3 | Dubai (DXB) | 78 010 265 | 10,7 |
4 | Chicago (ORD) | 76 942 493 | 9,8 |
5 | Tokyo (HND) | 75 316 718 | 3,4 |
6 | London (LHR) | 74 989 914 | 2,2 |
7 | Los Angeles (LAX) | 74 704 122 | 5,7 |
8 | Hong Kong (HKG) | 68 342 785 | 8,3 |
9 | Paris (CDG) | 65 771 288 | 3,1 |
10 | Dallas/Fort Worth (DFW) | 64 072 468 | 0,9 |
11 | Istanbul (IST) | 61 836 781 | 9,2 |
12 | Frankfurt (FRA) | 61 032 022 | 2,5 |
13 | Shanghai (PVG) | 60 053 387 | 16,3 |
14 | Amsterdam (AMS) | 58 284 848 | 6,0 |
15 | New York (JFK) | 56 845 250 | 6,7 |
16 | Singapore (SIN) | 55 449 000 | 2,5 |
17 | Guangzhou (CAN) | 55 201 915 | 0,8 |
18 | Jakarta (CGK) | 54 053 905 | (5,5) |
19 | Denver (DEN) | 54 014 903 | 1,0 |
20 | Bangkok (BKK) | 52 808 013 | 13,8 |
21 | San Francisco (SFO) | 50 057 826 | 6,3 |
22 | Incheon (ICN) | 49 412 750 | 8,2 |
23 | Kuala Lumpur (KUL) | 48 934 118 | 0,0 |
24 | Madrid (MAD) | 46 814 739 | 12,0 |
25 | New Dehli (DEL) | 45 981 773 | 15,7 |
26 | Las Vegas (LAS) | 45 356 580 | 5,8 |
27 | Charlotte (CLT) | 44 876 627 | 1,2 |
28 | Miami (MIA) | 44 350 250 | 8,3 |
29 | Phoenix (PHX) | 44 025 393 | 4,5 |
30 | Houston (IAH) | 42 962 381 | 4,3 |