Til sommeren starter innføringen en ny type Autopassbrikker, som brukes i bilen for å betale i bomstasjonene langs de fleste norske veiprosjekter.
Etter en anbudskonkurranse er Q-Free ute, mens Norbit har sjansen til å skaffe seg en enda større markedsandel enn dagens 70 prosent.
Den andre som har sikret seg en mulighet til å levere er den østerrikske giganten Kapsch.
Norbit er en mygg i forhold.
Les også: Vil ha GPS-måling for beregning av bompenger i Trondheim
Sømløst i Europa
Den nye brikken utformes etter en felles europeisk standard.
Hensikten er at bompengeselskapene skal kunne samarbeide, slik at vi skal kunne betale avgifter trådløst over alt i hele Europa.
Det vil jo være praktisk på bilferie, men er mest relevant for yrkestrafikken.
De strategiske millimetermålene på brikken er 68 x 43 x 18, mot dagens 81 x 47 x 24.
Den er med andre ord mindre enn den gamle, får bedre batterilevetid og skal festes til frontruten med borrelås.
Les også: Styrer trafikklys med bilistenes bluetooth
Sommeren
– Leverandørene er i en design- og utviklingsfase nå. Målet er å ha den første leveransen klar sommeren 2014, sier Kari Johanne Hjeltnes.
Hun er faggruppekoordinator i teknisk gruppe, som betyr at hun holder oppsyn med flere brukerfinansieringsprosjekter ved Vei og transportavdelingen i Vegdirektoratet.
Kontrakten med de to leverandørene omfatter mellom 1,5 og 1,8 millioner brikker de neste to årene.
Begge har en mulighet (opsjon) på ett pluss ett års forlengelse.
Her blir det minikonkurranse ved større utskiftinger, og da er det den billigste som får tilslaget. I tillegg er begge sikret en minimumsleveranse.
Verdien på kontrakten vil ligge på mellom 67 og 68 millioner kroner.
Les også: Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg
Regnekraft
Det er tøffe krav til innmaten i den nye Autopassbrikken. Norbit har hatt oppdrag utenlands som ligner på de europeiske kravene og har allerede utviklet det grunnleggende i den nye brikken.
– Den har regnekraft som en liten pc og er ekstremt gjerrig på strømforbruk, sier teknologidirektør Erik Ryan hos Norbit ITS.
Spesielt på kontinentale motorveier med fartsgrense på 160 kilometer i timen må kommunikasjonen på 5,8 GHz med antennen langs veien gå raskt.
– Vi har ikke mange titalls millisekunder til disposisjon for å lese av og skrive informasjon til brikken. Og husk at den må være tilstrekkelig sikret for at ikke uvedkommende skal kunne kopiere identitetsdata i brikken, sier Ryan.
Les også: Nå får bysyklene nettbrett og GPS
Ubrukt innhold
De nye Autopass-brikkene blir klargjort for en rekke nye funksjoner, som foreløpig ikke vil bli brukt i Norge.
Blant annet kan man på sikt teknisk sett klargjøre brikken for miljødifferensiering, og da må data om kjøretøyet lagres i brikken. Det kan være utslippstall og vekt.
Mens nye brikker blir innført neste år, er det ingen hast med å få levert inn den gamle.
Det vil skje blant annet når batteriet går tomt på den gamle. Ifølge Vegdirektoratet kommer ny og gammel til å bli brukt parallelt i mange år ennå.
Veteranen er ute
Q-Free har vært lenge på norske veier, men har stadig tapt terreng. Og i dette anbudet forsvant selskapet ut.
– Det ble avvist på grunn av for lang leveringstid på atskilte brikker for lette og tunge kjøretøy. Da var selskapet heller ikke kvalifisert i denne første runden, forklarer Hjeltnes. Q-free klaget på avgjørelsen, men vant ikke frem.
Teknisk Ukeblad har bedt selskapet kommentere situasjonen og har fått signaler om at en uttalelse vil komme noe senere.
Les også:
Milliardær bygger datalagringssenter i Telemark
Nå går elektrogigantene sammen for å pushe smarthus
177 Oslo-borettslag kan fra våren av melde feil via mobilen