Norges vassdrags- og energidirektorats avbrudsstatistikk for fjoråret viser at leveringspåliteligheten i Norge som helhet var 99,97 prosent.
Mengden såkalt ikke-levert energi, det vil si den mengden energi som hadde vært levert til sluttbrukerne dersom avbruddet ikke hadde inntruffet, utgjorde 0,26 promille av den totale mengden levert energi.
Les også: Strømprisene kan bli lave hele vinteren
Store svigninger
Det tallet er lavere enn for 2012, da det var nede i 0,11 promille. En viktig årsak til økningen i 2013 er ifølge NVE et utfall av sentralnettet på Nyhamna i mars 2013 på grunn av kraftig vind, som førte til redusert forsyning til Ormen Lange-anlegget.
I 2011, året da ekstremværet Dagmar slo til, var tallet imidlertid høyere, hele 0,35 promille.
Sluttbrukerne hadde i gjennomsnitt 2,0 kortvarige avbrudd i fjor, mot 1,6 året før. Med «kortvarig» menes av avbruddet varer under ett minutt. De kortvarige avbruddene hadde i fjor en gjennomsnittlig gjenopprettingstid på 48 sekunder.
Videre opplevde hver sluttbruker i fjor 2,2 langvarige avbrudd i gjennomsnitt, altså avbrudd som varte i mer enn tre minutter. Det er en økning fra 1,6 året før. De langvarige avbruddene hadde i fjor en gjennomsnittlig gjenopprettingstid på en time og 22 minutter.
Les også: 467 steder i regionalnettet fører feil automatisk til strømbrudd
2,2 langvarige avbrudd
Avbruddssstatistikken er utarbeidet på grunnlag av innrapporterte tall fra 130 nettselskaper, 260.846 rapporteringspunkter og ca. 2,87 millioner sluttbrukere.
Seksjonssjef Torfinn Jonassen i NVE understreker at leveringspåliteligheten blir stadig bedre, men at man ikke ser den trenden om man sammenligner ett år med året før.
– Her er det tilfeldige forhold som slår inn, i fjor hovedsakelig stormen som rammet Nyhamna. Generelt ser vi imidlertid en positiv trend. Leveringskvaliteten beder seg når man ser det over en tiårsperiode, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: Smarte målere gjør at Statnett kan koble ut forbruk når nettet holder på å gå ned
Forsøker å finne balansen
Jonassen sier arbeidet for god leveringssikkerhet er et svært viktig for NVE.
– Det arbeides jevnt og trutt, og dette arbeidet har høy prioritet. Vi har blant annet skjerpet nettselskapenes rapporteringskrav for å få bedre oversikt over det lavspente nettet, sier han.
Han understreker at nettselskapene «straffes» økonomisk for dårlig leveringssikkerhet og belønnes for god leveringssikkerhet, gjennom den såkalte KILE-ordningen [Kostnad for ikke-levert energi].
Men det vil ikke lønne seg for samfunnet å bygge et strømnett der det aldri vil skje strømbrudd.
– Hundre prosent leveringssikkerhet ville bli urimelig dyrt. Da måtte vi investert veldig mye. Og det er jo forbrukerne som må betale til syvende og sist. Det gjelder å finne den riktige balansen, sier han.
Les også:
Ennå har ingen solkraftverk i Norge fått elsertifikater