Droner og passasjerfly går ofte ikke så godt sammen.
Nestenkollisjoner og flyplasser som må stenge på grunn av droner som forstyrrer luftrommet, er et problem luftfartsmyndigheter verden over tar på stort alvor.
Selvsagt er det tanketom bruk, og ikke selve teknologien det er noe galt med.
Nå er Airbus i ferd med å sluttføre testingen av et nytt dronebasert system for visuell inspeksjon av fly.
- Avansert dronevern: Nytt forsvarssystem skal hindre marerittet med væpnede hobbydroner
Fra to timer til ti minutter
Inspeksjonssystemet ble vist fram for offentligheten første gang denne uka på Farnborough Air Show.
Dronen flyr en forhåndsbestemt rute og tar bildeserier automatisk med hd-kameraet. Bildene samles i en digital 3d-modell som lagres og blir grunnlag for videre analyser som kan gjennomføres inne på kontoret (se flere detaljer i videoen nederst).
I dag klatrer folk opp i teleskoplastere for å komme til på oversiden av flyene for å se etter riper, bulker, lakkskader eller andre ting som indikerer skade.
Passasjerfly er kostbare maskiner, og de har ingen inntjening når de står på bakken. En annen stor fordel er at nedetiden ved inspeksjon reduseres.
– Å samle inn data på denne måten tar kun ti til femten minutter i stedet for to timer, sier Nathalie Ducombeau som er kvalitetssjef i Airbus i en pressemelding.
I løpet av 2016 sluttføres testfasen på A350 XWB som er brukt til å etterprøve at denne metoden for visuell inspeksjon holder mål.
Fra tidlig 2017 skal systemet, som er laget av flyprodusentens innovasjonsavdeling Protospace, implementeres på A330-familien og deretter på resten av airbusflyene.
- «Droneangrep» på Angela Merkel: Laservåpen skal gjøre at dette aldri skjer igjen
Polymerbaserte kompositter
Når det gjelder A350, er det også andre utfordringer når det gjelder inspeksjon, ettersom hele det ytre skroget er laget av karbonforsterket plast. Bak et plettpritt ytre kan det skjule seg en alvorlig skade.
Det norske selskapet Dolphitech hadde fra 2011 et samarbeid med Airbus om videreutvikling og sertifisering av system for ikke-destruktiv testing (NDT)-system basert på et ultralydkamera.
Men da den europeiske flyprodusenten satte langdistanseflyet i drift i fjor, tilbød de i stedet sin egen enklere og rimeligere teknologi til flyselskapene, en ultralydrulle.
- Les mer om dette her: Airbus droppet norsk teknologi - gikk for egenutviklet løsning