Utviklingen av Joint Strike Missile (JSM) fra Kongsberg Defence Systems har flyttet seg fra testlabene i Kongsberg til virkelige fly hos Lockheed Martin i Texas.
Bildet viser hvordan missilet, eller rettere sagt en modell, har blitt montert under vingen et F-35.
Integrasjon
Testingen som nå gjennomføres, ligger under utvikllingstrinn to av JSM og følger en avtale som det amerikanske forsvarsdepartementet (DoD) inngikk med Lockheed Martin i juni i fjor og som Teknisk Ukeblad omtalte i denne artikkelen.
Noen dager senere kom den helt avgjørende beslutningen om at USA ville støtte integrasjonen av JSM på F-35.
Det som nå foregår er å fysisk sjekke modeller av missilet på et virkelig F-35, samt avanserte vindtunneltester, analyser og emulator-tester.
Det er forberedelser til den virkelige integrasjonen av missilet - utviklingstrinn tre.
Ifølge det norske kampflyprogrammet skal JSM gjennom en såkalt «Critical Design Review» denne sommeren for å bekrefte at designet er modent nok til å kunne fortsette integrasjonen og for at missilet skal være en formell kandidat for integrasjon på F-35.
Inn i trengselen
Etter at den såkalte «fit check» nå er gjennomført på alle de tre F-35-variantenes eksterne våpenstasjoner, gjenstår den mest avanserte øvelsen.
Nemlig å plassere missilet inne i våpenrommet, som jo er helt essensielt for at kampflyet skal opprettholde sine stealthegenskaper.
TU vet at det på spøk i Kongsberg sies at JSM ikke er et missildesign, men avtrykket av den ene halvdelen av bomberommet på en F-35. For det er ekstremt små marginer der inne.
Mye testing gjenstår
Samtidig skal det sies at det fortsatt er langt fram før JSM skal i lufta med et F-35, og enda lengre fram til femtegenerasjonsmissilet er operativt.
Som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, ligger det an til at missilet skal slippes for første gang i 2014/2015. I første omgang fra F-16 og F/A-18.
Ifølge planen skal 20 missiler testes før det første festes på et F-35, trolig rundt 2017/2018.
Les også:
Utvikler containere til F-35-missil