I mer enn 160 år har heiser hengt i vaiere og beveget seg opp og ned i en rett sjakt.
Nå har heisgiganten ThyssenKrupp utviklet et helt nytt konsept.
Den nye heisen "Multi" kan nemlig bevege seg både vertikalt og horisontalt, helt uten vaier.
![Teknisk Museum](https://images.gfx.no/80x/2872/2872884/TM_logo20_primaer_black.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy330,cw3000,ch1000,2000x/2869/2869673/816A0792.jpg)
Fra vaier til motor
Foreløpig eksisterer Multi kun som en 3D-tegning, men i løpet av to år skal heisen være bygget som en fullskala prototype i Rottweil i Tyskland.
Målet til produsenten er å snu transport i bygninger på hodet. Heisen kan nemlig ha mange vogner i samme sjakt, og minner dermed mer om et T-banesystem enn en konvensjonell heis.
Den egner seg best i store bygg på over 300 meter på grunn av behovet for to heissjakter, men skal i prinsippet kunne benyttes i alle type bygg, ifølge produsenten.
Konseptet beveger seg helt uten konvensjonelle heisers vaier, skinner og strømtilførsel. Det plasseres i stede et motorsystem i selve heiskabinen, som kjører heisen opp, ned, bort og frem i sjakten.
Les også: Kina bygger 13 av verdens høyeste skyskrapere
![Magnetiske svevetogI løpet av to år skal heisen være bygget som en fullskala prototype i Rottweil i Tyskland.](https://images.gfx.no/580x/1677/1677721/1200035257.jpg)
Magnetiske svevetog
Motorteknologien til heisen er den samme som brukes på magnetiske svevetog.
Strømmen som kreves for å få hver enkelt vogn frem overføres trådløst med induksjonsteknologi fra skinnen vognen går langs til vognen ved at magneter i vognen og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar vognen sveve i sjakten.
Dermed unngås friksjon fra sjakten, noe som gir lydløse heiser i superhastighet med lavt energiforbruk.
Les også: Bygger verdens høyeste skyskraper med 80.000 tonn stål
Mye tid å spare
De fleste har nok opplevd å vente lenge på heisen i høye bygg. Ifølge ThyssenKrupp vil Multi revolusjonere måten man benytter seg av heis på i dag. Med Multi skal du nemlig aldri måtte vente i mere enn 15 til 30 sekunder på en ledig heis.
– Siden bygninger stadig utvikles, er det helt naturlig at også heisteknologien utvikler seg og tilpasses de nye byggene, sier administrerende direktør i ThyssenKrupp, Andreas Schierenbeck.
Som mener den nye heisteknologien kan gi bygg oppimot 50 prosent høyere transportkapasitet.
![NITO](https://images.gfx.no/80x/2862/2862833/NITO_Logo_Primaer_Morkgronn%2520(1).png)
![Tre tips til deg som er ny i lederrollen](https://images.gfx.no/1000x333/2862/2862512/Ny%2520som%2520leder%2520-%2520Bilde%2520til%2520artikkel.jpg)
– I New York bruker kontorarbeidere 16,6 år på å vente på heiser hver år. En halvering av denne tiden vil ha stor betydning, sier Schierenbeck.
Les også:
Byggingen av verdens høyeste trehus er i gang
Burj Khalifa-arkitektene skal tegne det som blir Nordens høyeste bygg