Den 5. oktober starter Qatar Airways fem direkteruter i uka mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Doha lufthavn i Qatar.
Det gleder ikke bare dem som ønsker å se flere bredbuksfly på OSL, men også Hydro-ansatte:
Tusen i året
– I forbindelse med byggingen av Qatalum-anlegget har vi lenge vært en stor kunde av Qatar Airways via deres flygninger fra Stockholm, København, Frankfurt og Munchen.


Selv om byggingen av aluminiumverket nå er i ferd med å ferdigstilles, vil det fortsatt være et stort reisebehov mellom Norge og Qatar og vi estimerer rundt 1000 reiser i året fremover. Reisetiden til Qatar vil bli kortere med en direkterute fra Oslo, noe de som reiser setter pris på, sier informasjonsdirektør Halvor Molland i Hydro til Teknisk Ukeblad.
Les også sakene:
Brandtzæg forventer lavere vekst
Fnyser av Giskes Hydro-floskler
140 A350 og B787
Langdistanseflåten til Qatar Airways består i dag av 21 Boeing 777 (13 777-300ER og 8 777-200LR), 4 Airbus A340-600 og 29 Airbus A330 (16 A330-200 og 13 A330-300).
Det er de sistnevnte, altså A330-200/300, som skal betjene OSL-ruta.
Som de fleste midtøstenbaserte flyselskaper er Qatar på offensiven. Selskapet, som ble etablert i 1994, har tatt levering på 22 nye fly siden januar i fjor, og vil utvide flåten fra dagens 94 fly til 120 fly i løpet av 2013.
På litt lengre sikt har Qatar inne bestillinger og opsjoner på 80 Airbus A350XWB og 60 Boeing 787 Dreamliner i tillegg til 9 B777 og 5 A380.